تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۵۶
کد مطلب : ۴۰۷۶۴۳
گزارش

تلفات کشف رازی

۰
تلفات کشف رازی
کبنا ؛حالا در هفته نخست مهرماه خبر رسیده که در ۴ استان دیگر چند نفر بر اثر مصرف الکل صنعتی جان باخته یا دچار مشکلات کلیه و بینایی شده‌اند. در بندرعباس که بیشترین آمار گزارش شده حدود ۱۶۸ نفر به بیمارستان مراجعه کرده‌اند که از این میان متاسفانه ۱۶ نفر خود را از دست داده‌اند و ۸ نفر بدحال هستند. مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: تاکنون ۹۰ نفر از این افراد دیالیز شده‌اند و تعدادی دیگر نیز در نوبت دیالیز هستند.گروه سنی افراد مسموم شده ۱۷ تا ۵۰ سال بوده و در بین مراجعه کنندگان ۷ نفر خانم هستند که دو نفر دیالیز شده‌اند.
حالا به این آمار باید اضافه کنیم که در روزهای گذشته در کرج ۳ نفر،خراسان شمالی ۳ نفر، کهگیلویه و بویراحمد هم ۲ نفر دچار مرگ مغزی شدند.
روزنامه اعتماد در گزارشی درباره مسمومیت‌های اخیر مردم بر اثر مصرف الکل نوشت: «ظرف ۱۰ سال گذشته اخبار این اتفاقات دایما در رسانه‌ها منتشر شده است. در آذرماه سال ۸۷ مصرف مشروبات تقلبی که دارای ماده سمی متانول بوده، جان ۱۲ نفر را در بندرعباس گرفت. بر اثر این حادثه ۹۲ نفر در بیمارستان شهید محمودی این شهر بستری شده بودند.
همچنین در یکی از مهم‌ترین این حوادث، خردادماه سال ۹۲ بود که خبر مسمومیت بیش از ۳۵۰ نفر از شهروندان شهرستان رفسنجان بر اثر مصرف الکل چوب (متانول) منتشر شد. در آن حادثه ۷ نفر جان باختند و ۱۰ نفر دیگر هم بینایی‌شان را از دست دادند.
این افراد در واقع میهمانان یک جشن عروسی و یک جشن تولد در رفسنجان بوده‌اند که به صورت گروهی اقدام به مصرف مشروب کرده بودند، غافل از اینکه آنچه آن‌ها مصرف کرده‌اند، ترکیبی از الکل چوب (متانول) و داروهایی چون ترامادول بوده است. دانشگاه علوم پزشکی کرمان همان زمان اعلام کرد که مسمومان و قربانیان عمدتاً جوان بوده و زیر ۲۷ سال سن داشته‌اند.
خردادماه ۹۵، محمدرضا قدیرزاده، مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده است، در سال ۸۹، ۱۴۵ مورد، سال ۹۰، ۹۳ مورد، سال ۹۱، ۱۳۶ مورد، سال ۹۲، ۱۳۵ مورد و سال ۹۳، ۸۱ مورد مرگ و میر ناشی از مصرف الکل ارجاعی به پزشکی قانونی در کشور ثبت شده است. این آمار سیر بروز این حوادث در کشور را به روشنی نشان می‌دهد.»

آمار جهانی چه می‌گوید؟
اما باید بپذیریم که مصرف مشروبات الکلی علاوه بر این که با فرهنگ و شرع ما مطابقت ندارد، موجب آسیب‌های زیادی به سلامتی می‌شود. با این وجود مردم در صورت مصرف مشروبات الکلی و مشاهده علائم گوارشی و تاری دید در اسرع وقت به بیمارستان مراجعه کنند چرا که زمان مراجعه بسیار مهم است. همچنین مردم به مشروبات الکلی پلمپ شده هم نباید اعتماد کنند چراکه ممکن است الکل صنعتی در آن‌ها نیز ریخته شده باشد.
براساس اعلام سازمان جهانی سلامت، مصرف الکل موجب مرگ ۳ میلیون نفر در سال شده و اروپاییان بیش‌ترین میزان الکل را در سطح جهان مصرف می‌کنند. روزنامه گاردین در گزارشی آورده است که براساس براساس داده‌های سازمان جهانی سلامت، ۲.۳ میلیون نفر از مرگ‌های سال ۲۰۱۶ را مردان تشکیل داده‌اند. در این میان مصرف الکل عامل مرگ ۲۹ درصد از مردان بوده است.
مصرف الکل در مقایسه با عواملی همچون تصادف، آسیب‌های جسمی و خودکشی بیش‌ترین آمار را در مرگ افراد داشته است. براساس تحقیقات این سازمان جهانی، مصرف الکل بر سلامت جهانی به‌ویژه بر روی سلامت جوانان تأثیر بسیار منفی گذاشته است.
آمارها نشان می‌دهد، ۱۳.۵ درصد از افراد حدود ۲۰ سال در سطح جهان به دلیل مصرف الکل جان خود را از دست داده‌اند. هم‌چنین مصرف الکل موجب مرگ زودرس در ۷.۲ درصد از جوانان شده است. به‌علاوه میزان مصرف الکل در میان افراد فقیر بیش‌تر از افراد ثروتمند است.
این درحالی است که مصرف الکل از سال ۲۰۱۲ تا کنون از ۵.۹ درصد به ۵.۳ درصد کاهش یافته است.
ولادیمیر پوزنیاک متخصص کنترل مصرف الکل، میزان مصرف جهانی الکل را غیرقابل قبول خوانده و گفته است: در بسیاری از کشورها افراد از قبل از ۱۵ سالگی شروع به مصرف الکل می‌کنند به‌همین دلیل نمی‌توان میزان آسیب الکل به سلامت جهانی را به‌درستی تخمین زد.
به‌گفته وی هرچند که میزان مصرف الکل برای هرفرد کاهش نداشته و ثابت بوده اما مصرف سالانه الکل در برخی مناطق ازجمله اروپا و آمریکا کاهش داشته است.
براساس آمارها، میزان مصرف الکل در سال ۲۰۱۲ در اروپا ۱۰.۹ درصد بوده و در سال ۲۰۱۶ این رقم به ۹.۶ درصد رسیده است. با این حال میزان کلی مصرف الکل در اروپا همچنان بالا است.
جیمیز نوکلز مدیر تحقیقات و توسعه سیاست‌های تحقیقاتی انگلیس در زمینه الکل، به کاهش آسیب‌های مصرف الکل در اروپا اشاره کرده و می‌گوید: اما همچنان مصرف الکل در اروپا بیش‌تر از دیگر نقاط جهان است.
وی ادامه داده است: مصرف الکل در انگلیس همچنان به‌عنوان عامل اصلی مضر برای سلامتی به‌ویژه در مناطق محروم محسوب می‌شود. به گفته این محقق، مصرف الکل میان جوانان ۱۵ سال به بالای انگلیسی ۷.۶ لیتر برای زنان و ۲۱.۸ لیتر برای مردان است.
به‌علاوه ۱۳ درصد از مردان انگلیسی و ۴.۷ درصد از زنان این کشور به مصرف الکل معتاد بوده و دچار اختلالات مصرف الکل هستند. براساس آمارها متوسط مصرف الکل در سطح اروپا نیز ۸.۸ درصد است.
راجیو جالان، استاد بیماری کبد در دانشگاه لندن با بیان اینکه متاسفانه در اروپا افراد از ۱۶ سالگی اجازه مصرف الکل دارند، می‌گوید: ۴۴ درصد از افراد ۱۵ تا ۱۹ ساله در اروپا به مصرف الکل اعتیاد دارند و کودکان در جشن‌های مدارس نیز الکل می‌نوشند.
وی هچنین مصرف الکل را عامل ۱۰ درصد از مرگ‌های مردم اروپا خوانده و مشکل اصلی را نبود سیاستی جدی برای مقابله با مصرف الکل در اروپا و آمریکا اعلام کرده است.
وابستگی به الکل
وابستگی به الکل یا الکلیسم از اختلالات روانپزشکی است که در کشورهایی که مصرف الکل به لحاظ اجتماعی و قانونی پذیرفته شده است بالاست. منع شرعی مصرف الکل یک عامل محافظتی مهم برای پرهیزاز مصرف آن در کشورهای اسلامی است. در کشور ما نیز به دلیل منع شرعی،عدم پذیرش اجتماعی و ممنوعیت قانونی ، شیوه وابستگی به الکل به صورت نسبی پائین است.در ایران بین افراد وابسته به مواد افیونی مراجعه کننده به جایگاه‌های درمان و کاهش آسیب اعتیاد،الکل بعد از سیگار و حشیش معمولاً پایین‌ترین میانگین سن شروع مصرف را دارد.
عوارض مصرف
الکل یک ماده بسیار قوی است که بر روی تقریباً تمام دستگاه‌های بدن تغییراتی به صورت حاد ومزمن ایجاد می‌کند. مصرف الکل می‌تواند باعث بروز مشکلات گذرای روان شناختی نظیر افسردگی،اضطراب و روان پریشی شود.مصرف طولانی مدت مقادیر بالای الکل می‌تواند باعث ایجاد تحمل شود. قطع مصرف الکل در صورت وجود تحمل با سندرم محرومیت همــراه است کــه بــا بی خوابی، بیش فعالی سیستم اعصاب خودکار، اضطراب و لرزش مشخص می‌شود.
شدت عوارض مصرف الکل در افراد بستگی به حجم مصرفی الکل و کیفیت الکل مصرفی دارد.
کیفیت الکل مصرفی خصوصاً در کشورهایی که مصرف الکل غیر قانونی است می‌تواند یک چالش جدی برای سلامتی باشد. جدی‌ترین عارضه مرتبط باکیفیت الکل مصرفی وجود ناخالصی متانول در آن است که می‌تواند عوارض جدی همچون نابینایی،تارسایی کلیه و مرگ به دنبال داشته باشد
یکی از جدی‌ترین عوارض مصرف الکل بر روی کبد است. مصرف مقادیر بالای الکل حتی برای یک هفته می‌تواند منجر به تجمع چربی و پروتیین در کبد و ایجاد کبد چرب شود. مصرف الکل بسته به فرد در میان مدت و طولانی مدت می‌تواند باعث سیروز کبدی شود.
مصرف الکل با عوارض گوارشی جدی همچون التهاب مری و معده و زخم معده همراه است. یکی از عوارض مصرف سنگین الکل واریس مری است. پارگی واریس مری یک اورژانس پزشکی بوده و می‌تواند منجر به مرگ فرد شود.
مصرف الکل همچنین منجر به فشار خون بالا،افزایش کلسترول وتری گلیسیرید و افزایش خطر سکته قلبی می‌شود.
الکل خطر انواع سرطان‌ها شامل سرطان سرو گردن،مری،کبد،کولون و ریه را افزایش می‌دهد. مسمومیت حاد الکل می‌تواند منجر به هیپوگلیسمی و متعاقب آن مرگ شود.
مصرف الکل به دلیل تضعیف سیستم ایمنی خطر ابتلا به سل را افزایش می‌دهد. علاوه بر این مصرف الکل با افزایش رفتارهای پر خطر ابتلا به عفونت HIV را افزایش می‌دهد.
مسمومیت با اتانول
در صورت وجود یک یا بیشتر از علائم و نشانه‌های زیر در حین یا مدت کوتاهی پس از مصرف الکل،مسمومیت با الکل مطرح است:
۱-کلام جویده جویده
۲-ناهماهنگی
۳-تلوتلو خوردن
۴-نیستاگموس
۵-نقص در توجه یا حافظه
۶-استوپور یا اغما
والدین در پیشگیری از سوء‌مصرف الکل در نوجوانان چه نقشی دارند؟
والدین می‌توانند با صحبت کردن با فرزندانشان در مورد خطرات مصرف الکل و سایر مواد اعتیادآور و داشتن نقش فعال و تأثیرگذار جهت پیشگیری از اعتیاد و باورهای غلط درباره اعتیاد روی حوزه‌های مختلف زندگی فرزندانشان مؤثر واقع شوند. برای بسیاری از والدین مطرح کردن موضوع سوء‌ مصرف مواد و الکل با فرزندشان، آسان نیست، ممکن است فرزندانتان سعی کنند بحث را منحرف ساخته و یا ممکن است خود شما از آنچه که عنوان می‌کنید و یا نحوۀ شروع بحث مطمئن نباشید. از این‌رو توصیه می‌شود قبل از آن‌که چنین بحثی را با نوجوانانتان آغاز کنید، خوب درباره آنچه که می‌خواهید به زبان بیاورید بی‌اندیشید و روند بحث را پیش‌بینی کنید. همچنین درباره واکنش‌های احتمالی فرزندتان و چگونگی پاسخ خود به احساسات و سؤالات او تفکر نمایید. سپس زمانی را برای صحبت در مورد این مسئله برگزینید که هم شما و هم فرزندتان در شرایط مناسب و آسوده‌ای قرار داشته باشید.
به‌خاطر داشته باشید که لازم نیست که شما در همان صحبت اول، کلیه مطالب مربوط به مصرف الکل را پوشش دهید. درواقع شما باید در طی تماس و بحث‌های مداوم با فرزندتان در طول دوران نوجوانی، این مسائل را مطرح کنید که اولاً در کل این دوره پرخطر، تماستان با وی را حفظ کرده باشید و دیگر آن‌که مطالب و بحث‌ها برای او تکراری و خسته‌کننده نشوند.
همچنین آگاه باشید که مکالمه شما باید به‌صورت یک بحث باشد یعنی هر دو طرف باید در آن شرکت داشته باشند و مراقب باشید که یک سخنرانی یک‌طرفه ارائه ندهید. موضوعات ذیل ممکن است به شما در شروع یا هدایت بحث در این زمینه کمک نمایند:
نگرش فرزندتان نسبت به الکل
از فرزندتان سؤال کنید که درمورد الکل چه نظری دارد و راجع به مصرف الکل در نوجوانان چگونه فکر می‌کند.
به دقت و بدون آن‌که صحبت‌های او را قطع کنید، به حرف‌هایش گوش دهید.
حقایق مهم راجع به الکل
در حالی که اغلب نوجوانان فکر می‌کنند همه چیز را راجع به الکل می‌دانند، اما مطالب و حقایق بسیاری در این مورد وجود دارد که نسبت به آن‌ها آگاهی ندارند. شما می‌توانید با مطرح کردن آن‌ها به بحث در این زمینه بپردازید. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:
الکل یک ماده نیرومند است که بدن و ذهن را کند می‌سازد. این ماده هماهنگی حرکات را مختل می‌کند، سرعت واکنش فرد به محرک‌ها را کند کرده و به نگرش، تفکر صحیح و قضاوت فرد آسیب می‌زند.
اغلب افراد نمی‌خواهند بپذیرند که الکل چه اثرات بدی روی آن‌ها می‌گذارد و برخی مدعی هستند که زمانی که الکل می‌خورند، هیچ تفاوتی با حالت طبیعی خودشان ندارند. اغلب تصادفات رانندگی در این حالت نیز به همین دلیل رخ می‌دهد که افراد فکر می‌کنند می‌توانند اتومبیل را کنترل کنند، در حالی که واقعیت این‌گونه نیست.
اثرات بلندمدت مصرف الکل کدامند؟
برخی از عوارض آسیب‌زای الکل مانند آنچه که ذکر گردید، پس از مصرف الکل و طی دوره کوتاهی رخ می‌دهند. اما الکل دارای عوارضی نیز هست که در طی مصرف بلند مدت این ماده و اغلب به‌صورت تدریجی و شاید طی سال‌ها بروز می‌یابند، مثل: نارسایی‌های کبدی، مشکلات قلبی عروقی، برخی سرطان‌های خاص و غیره.
مشکلات کبدی: شایع‌ترین اختلال مرتبط با مصرف الکل می‌باشد. برخی از مصرف‌کنندگان الکل در اثر مصرف مزمن به هپاتیت الکلی یا التهاب کبدی دچار می‌شوند که علائم آن عبارت است از: تب، یرقان (زردی بیش از حد پوست، کرۀ چشم و ادرار) و دردهای نامعمول شکمی. هپاتیت الکلی در صورتی که مصرف الکل ادامه داشته باشد، می‌تواند منجر به مرگ نیز بشود. در صورتی که مصرف الکل متوقف و درمان صورت گیرد، شرایط عکس بوده و احتمال بهبود فرد وجود دارد. حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کسانی که مصرف سنگین الکل دارند، به سیروز کبدی یا زخم کبد مبتلا می‌گردند. افرادی که سیروز کبدی دارند، نباید به هیچ‌وجه الکل بخورند چرا که مرگ آن‌ها را در پی خواهد داشت. سیروز کبدی برگشت پذیر نیست، اما اگر فرد مصرف الکل را کنار بگذارد، شانس زنده ماندن او بیشتر خواهد شد. اگرچه درمان‌هایی برای این بیماری در دسترس است، اما ممکن است در برخی موارد به پیوند کبد نیاز باشد. افرادی که هپاتیت C دارند، در برابر آسیب‌های کبدی ناشی از مصرف الکل آسیب‌پذیرترند و مصرف الکل در این افراد به احتمال زیاد آن‌ها را با سیروز کبدی یا سرطان کبد روبه‌رو خواهد ساخت.
سرطان: مصرف طولانی مدت الکل با احتمال ابتلا به برخی انواع سرطان، به‌ویژه سرطان‌های مری، دهان، گلو و حنجره ارتباط بسیار نزدیک دارد. برخی تحقیقات نیز حاکی از آن‌اند که مصرف الکل در زنان احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد. همچنین مصرف الکل با سرطان‌های روده و رکتوم نیز رابطه دارد.
پانکراتیت: پانکراس یا لوزالمعده با ترشح انسولین، قند خون را تنظیم می‌کند. همچنین در هضم غذا نیز نقش مؤثری دارد. مصرف بلندمدت الکل می‌تواند به این عضو آسیب رسانده و منجر به شکل‌گیری بیماری پانکراتیت یا التهاب لوزالمعده گردد. پانکراتیت حاد می‌تواند با درهای شکمی شدید همراه باشد که کشنده هستند. پانکراتیت مزمن نیز با دل دردهای مزمن، اسهال و پایین آمدن شدید وزن فرد همراه است.
قلب: مصرف سنگین الکل فرد را در برابر ناراحتی‌های قلبی آسیب‌پذیر ساخته و احتمال حملات قلبی، سکته و فشار خون را در افراد افزایش می‌دهد.
سیستم ایمنی: الکل به‌طور کلی می‌تواند روی سیستم ایمنی بدن تأثیر گذاشته و با تضعیف نمودن دفاع‌های بدن، فرد را در برابر بیماری‌های مختلف آسیب‌پذیر کند.
مغز: مغز نوجوان هنوز در حال رشد بوده و به اثرات الکل بسیار حساس است. مصرف زیاد الکل در این دوره می‌تواند قدرت تصمیم‌گیری و قضاوت فرد را به شدت مختل ساخته و یا عوارض بلندمدت و پایداری روی حافظه برجای گذارد.
الکل به‌طور متوسط ۱۰ سال از عمر افراد مبتلا به سوء‌مصرف الکل می‌کاهد. الکل در مرگ‌های ناشی از مصرف مواد، در رأس سایر مواد قرار دارد./ وقایع استان
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1