تاریخ انتشار
يکشنبه ۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۸
کد مطلب : ۴۰۱۰۰۱
در نشست بررسی تنش آبی گچساران مطرح شد

تنش آبی در 13 روستای گچساران/ بحران آب در دشت امامزاده جعفر

احتمال نابسامانی در محل تأسیسات نفتی/ قطع آب برخی منازل شخصی توسط شرکت نفت گچساران
۲
۰
تنش آبی در 13 روستای گچساران/ بحران آب در دشت امامزاده جعفر
کبنا ؛ شامگاه شنبه نشست بررسی تنش آبی و بحران آب در شهرستان گچساران که با حضور فرماندار، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران، مسوولان و روسای نفت گچساران و دیگر مسوولان شهرستانی در سالن اجتماعات فرمانداری گچساران برگزار شد.

رئیس آبفار گچساران گفت: در حال حاضر 13 روستای گچساران با بحران کم‌آبی روبرو هستند و به وسیله آبرسانی سیار آب آشامیدنی مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.
 در این نشست سیادت شیری اظهار کرد: یکم تا هفتم تیرماه به عنوان هفته صرفه‌جویی و بهنیه استفاده از آب نامگذاری شده است.
 رئیس آبفار گچساران با  اشاره به کمبود آب در مناطق روستایی گچساران گفت: عدم استفاده صحیح از منابع آبی در این شهرستان موجب شده که روستاهای این منطقه دچار مشکلاتی شوند.
وی با اشاره به روستاهایی که از آب منطقه شرکت نفت استفاده می‌کنند، گفت: روستای باباکلان جز روستاهای پروژه حرم به حرم از روستای تلخاب شیرین تا روستای باباکلان است که در این مسیر قرار گرفته‌اند.
شیری با اشاره به وضعیت آب روستای بی‌بی حکیمه در گچساران گفت: افت کاهش فشار آب در این منطقه موجب شده بود که آب به روستای باباکلان نرسد.
 رئیس آبفار گچساران افزود: مشکل اصلی  بسیاری از روستاهای گچساران که با کمبود آب مواجه هستند، کاهش دبی آب در این مناطق است.
شیری ادامه داد: هم اکنون تعداد 22 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و 14 دهنه چشمه که به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی در سالهای اخیر این چشمه‌ها و چاه‌ها کم آب و یا خشک شده و نیاز به آبرسانی دارند.
 وی با اشاره به روستاهایی که با تنش آبی مواجه هستند، ابراز کرد:  روستاهای شیخ خواجه، هسته کوه، پیرسبز، آبریگون، دژسلیمان، انبارگاه، میرعزیز، چرزو، باباکلان، مجموعه روستاهای نارک از جمله روستاهای هستند که مشکل بحران کم آبی دارند.
 شیری بیان کرد: در حال حاضر این 13 روستا  با جمعیتی  360 خانوار که  یک هزار و 987 نفر جمعیت این روستاها را تشکیل می‌دهند به وسیله  آبرسانی سیار آب  آشامیدنی مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.
 وی  در ادامه با اشاره به روستاهایی که از منابع آبی شرکت نفت استفاده می‌کنند، گفت: نبود منبع موجب شده که این روستاها که در منطقه تاسیسات نفتی واقع هستند از آب شرکت نفت برای مصارف خود استفاده کنند.
شیری  با بیان اینکه هم اکنون روستای سادات و خلف‌آباد  از آب شهری  تامین می‌شوند، خاطرنشان کرد: متاسفانه سه روستا در این مسیر در جهت کنتورگذاری و استفاده از آب شهری با اداره آبفار روستایی همکاری ندارند و از آب شرکت استفاده می‌نمایند.
 رئیس آبفار گچساران با اشاره به روستای باباکلان افزود: تامین آب روستای باباکلان از بستر رودخانه زهره به طول 300 متر خط انتقال  درحال اجرا است.
 شیری ادامه داد: با توجه به قطع شدن آب در روستای باباکلان 300 متر لوله 5 اینچ  ازطریق استان در جهت تعویض خط انتقال آب شرب  فرسوده روستای باباکلان بارگذاری شده است و به این منطقه انتقال داده شد.
وی خاطرنشان کرد: عملیات جوشکاری این 300 متر به صورت روکار در منطقه آغاز شده و امیدواریم ظرف مدت چند روز آینده این کار به اتمام برسد.
تخصیص 105 میلیون متر مکعب آب از سد چم‌شیر در 2 حوزه صنعت و کشاورزی
 در این نشست عارف بهگام اظهار کرد: برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی دشت  امامزاده جعفر موجب  شده که سفره‌های زیر زمینی این دشت 19 متر کاهش داشته باشد.
 رئیس امور آب گچساران عنوان کرد:  سالانه 63 سانتی متر کاهش سفره‌های آب زیر زمینی در دشت امامزاده جعفر رخ می‌دهد.
وی  با اشاره به کاهش بارندگی، افت فشار آب و خشکسالی‌های اخیر در منطقه  ادامه داد: برداشت بی‌رویه آب از منابع زیر زمینی دشت امامزاده جعفر موجب شده که در سال گذشته منابع آبی سفره‌های زیر زمینی این دشت 73 سانتی‌متر کاهش یابد.
رئیس امور آب گچساران با بیان اینکه سطح آب سفره‌های زیرزمینی امامزاده کاهش داشته است، عنوان کرد: تامین آب دشت امامزاده هم اکنون از طریق ایستگاه پمپاژ طرح تامین و انتقال آب امامزاده جعفر و ماهور باشت تامین می شود.
وی اذعان کرد: تعداد 313 حلقه چاه در دشت امامزاده جعفر وجود دارد که هم اکنون تعداد 227 حلقه چاه  از مدار استفاده در این خارج شد.
 بهگام در ادامه در خصوص تخصیص استفاده از آب سدچم شیر در دو بخش صنعتی و کشاورزی گفت: با توجه به ابلاغیه که آمده است سالانه استفاده از  60 میلیون مترمکعب برای صنعت و 65 میلیون متر مکعب برای طرح های کشاورزی با پیگیری نماینده این شهرستان  به طرحهای صنعتی و کشاورزی تعریف شده تخصیص داده خواهد شد.
رئیس امور آب گچساران ادامه داد: در این زمینه ادارات مربوطه در دو حوزه صنعت و کشاورزی  برای استفاده از آب پایدار در این دو حوزه برنامه‌ها و طرح‌هایشان را  اعلام نمایند.  بهگام ابراز کرد: در حوزه صنعت تامین آب پایدار برای شرکت بهره برداری نفت و گاز از سهم تخصیص  اعلام شده است .
 وی خاطرنشان کرد: در حوزه کشاورزی مطالعه و اجرای تامین آب اراضی مستعد کشاورزی در حوزه جهاد کشاورزی است که این امر باید در دستور کار این سازمان قرار گیرد.

 در این نشست هوشنگ صیدالی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران با توجه به مشکلات کم آبی، کاهش بارندگی و خشکسالی‌های چند سال اخیر در کشور اظهار کرد: یکی از مسوولیت‌های اجتماعی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران از همان شروع و ساخت و قرارگیری تاسیسات در مناطق گوناگون آبرسانی به مناطق روستایی است.
 وی با بیان اینکه آبرسانی به روستاها و مناطق محروم جز اولویت و مسوولیت‌های اجتماعی نفت به شمار می‌رود، گفت: یکی از برنامه‌های شرکت نفت علاوه بر تولید نفت، حفاظت و صیانت از تاسیسات نفتی، خدمات‌رسانی به مناطقی است که تاسیسات نفتی در آن مکان وجود دارد.
 صیدالی در ادامه با اشاره به اینکه تعداد 30 روستای گچساران توسط  شرکت بهره‌برداری نفت و گاز تامین آب می‌شود، عنوان کرد: برخی از مناطق شهر دوگنبدان آب مصرفی خود را از طریق این شرکت تامین می‌کنند که این روند بر تولید نفت ما تاثیر می‌گذارد.
 وی ابراز کرد: کمبود آب در برخی از مناطق روستایی بسیار زیاد است که برای تامین آب مورد نیاز این روستاها  موجب شده که مخازن آبی شرکت نفت کاهش پیدا کند.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران عنوان کرد: همه ما می‌دانیم این نفتی که تولید و صادر می‌شود اگر به این موضوع نگاه اقتصادی داشته باشیم نفت صادر شده  برای همه مردم است و اگر بنا باشد همه چیز را بر روی مردم ببندیم این امر خوشایند نیست.
 صیدالی تصریح کرد: اگر زحمتی کشیده می‌شود آن زحمت برای همه مردم است و این مردم که در نزدیکی تاسیسات نفتی هستند  در اولویت کار ما قرار خواهند گرفت.
 این مسوول  اذعان کرد: در  منطقه روستای بی‌بی حکیمه یک مشکل کمبود آب و افت فشار تا به امروز وجود داشته  و ما برای تامین آب این روستا مجبور بودیم که تولید نفت را کاهش دهیم.
 صیدالی با بیان اینکه این 2 درصد اعتبار نفتی که به شهرستان گچساران تخصیص داده می‌شود از همان تولید نفت است و اگر تولید نفت نباشد و یا کاهش یابد از این اعتبارات کاسته خواهد شد.
 مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران  ادامه داد: با توجه به وجود مشکل آب در روستای باباکلان علی‌رغم مشکلات دیگر آبرسانی از سوی شرکت نفت به این روستا در حال انجام است و این را وظیفه خود می دانیم.
 وی ادامه داد: انشعابات زیادی از آب نفت برای روستاها  و دیگر مناطق شهر گرفته شده است.
 صیدالی با بیان اینکه  در هر ساعت  460 متر مکعب از مخازن آبی شرکت نفت آب برداشت می‌شود، گفت: هر چه آب در این مدار وارد می‌کنیم برداشت می‌شود.
 این مسوول در ادامه با بیان اینکه با توجه به  خطوط انتقال آب روستایی در بسیاری از روستاها و تامین آب شهر دوگنبدان از سد کوثر اظهار کرد: روستاهایی که در مسیر تاسیسات و خطوط لوله‌های نفت قرار گرفته‌اند باید آب مورد نیاز آنها مشخص شود که از کجا باید تامین شود.
 وی ادامه داد: نباید دست بر روی دست گذاشت و منتظر ماند که آب از روستای بی‌بی حکیمه یک به روستای گچساران سه رساند.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و  گاز گچساران افزود:  با توجه به داشتن نیروهای حراستی در تاسیسات بیرون از منطقه مردمی که در کنار تاسیسات نفت ساکن هستند نیز این افراد از تاسیسات نفتی حراست می‌کنند  و امنیت اولیه تاسیسات توسط این افراد حفظ می‌شود.
 وی گفت: این افراد به نوعی همکار ما هستند و اگر دچار مشکل شوند یک نابسمانی در منطقه به وجود می‌آید.
 صیدالی در ادامه به روستای آبگرمو اشاره کرد و گفت: این روستا که در نزدیکی شهر قرار گرفته آب مصرفی خود را از شرکت نفت تامین می‌کند.
 وی افزود: چنین عواملی است که بر تولید نفت در این شهرستان اثر گذاشته است.
 صیدالی  بیان کرد: پتروشیمی گچساران که آب مورد نیاز خود را از شرکت نفت تامین می‌کند و همچنین منازل شخصی دیگری از شرکت تامین می‌شود که در روزهای آینده مجبور هستیم آب این منطقه را قطع کنیم.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران گفت: این معضلات باید برداشته شود تا تولید نفت در این شهرستان دچار مشکل نشود.
وی افزود: اداره زندان، کارگاه بلوک زنی زندان، دانشگاه پیام نور، دانشکده نفت، بیمارستان 96 تختخوابی بی‌بی حکیمه، منازل منابع طبیعی این اماکنی هستند که در شهر دوگنبدان از منابع آبی نفت مصرف می‌کنند.
 صیدالی با انتقاد از کم‌کاری برخی مسوولان اظهار کرد: روستاهایی هستند که کنار دست آنها آب شهری است اما متاسفانه از آب مجانی استفاده می‌کنند و این روستاها دیگر نیازی به آب شرکت ندارند.
 وی خاطرنشان کرد: برخی از مسوولان به این موضوع توجه نمی‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

رحمانی
Iran, Islamic Republic of
روستای دژسلیمان به دلیل مجاورت در تاسیسات نفتی از قبل انقلاب اب و برق خود رو از شرکت نفت میگرفت و خیلی خوب بود ولی چند سالی هست که اونو رو ما قطع کردن و مشکلات زیادی به وجود اومده که باعث مهاجرت افراد زیادی به شهرها شده
United Kingdom
آقای صیدالی بفرمائید مردم محروم بمیرند تا صنعت نفت پا برجا بماند تا ڑن های خوب از پول نفت استفاده کنند برادر عزیز ای کوخ نشینان انقلاب کردند که آب و برق مجانی داشته باشند حالا می خواهید آب را هم از آنان بگیرید پول نفت رابهشون بدین آب نمی خوان چرا همیشه شرکت نفت گچساران خودشان را تافته جدا بافته از مردم گچساران میدانند بابا بخدا قسم همه از یک نڑاد هستیم شرکت نفت مال همه است این قدر از مردم خودتان را جدا نکنین و فخر فروشی نکنین همه اینها بروز تمام میشود ماشین شرکتی باشگاه شرکتی استخر شرکتی مسجد شرکتی زمین چمن شرکتی اتوبوس شرکتی فروشگاه شرکتی آب شرکتی برق شرکتی محمود آباد شرکتی بوک شرکتی هوایی و زمینی بنزین گازوییل شرکتی بیمارستان شرکتی و،،،،،،خدا ب
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1