تاریخ انتشار
جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۴۹
کد مطلب : ۴۲۱۱۷۱
حسن غفاری فعال حوزه عکاسی و عکاس بین المللی استان کهگیلویه و بویراحمد:

نقد دهبانی پور از زاویه نگاه هنرمندانه / اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سکوی پرتاب بود؟ / آقای دهبانی‌پور فرهنگ را می‌شناخت، اما هنر را نمی‌شناخت

۳
۰
نقد دهبانی پور از زاویه نگاه هنرمندانه / اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سکوی پرتاب بود؟ / آقای دهبانی‌پور فرهنگ را می‌شناخت، اما هنر را نمی‌شناخت
کبنا ؛
حسن غفاری فعال حوزه عکاسی و عکاس بین المللی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص مصاحبه اخیر «رضا دهبانی پور» [کلیک کنید] مدیرکل اسبق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و عملکرد وی در این اداره اظهار نظر کرده و گفت: سخن و هدف من از این مصاحبه کوتاه؛ نه نقد و شرحی بر فرمایشات ایشان است، بلکه تفاوت در زاویه دید ما وجود دارد، و من از زوایه دیگر به حضور اقای دهبانی در مجموعه فرهنگ و هنر ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد نگاه می‌کنم.
غفاری افزود: ایشان موقعیت و توان و بازوی اجرایی قوی برای فرهنگ و هنر داشت ولی به شایستگی از این توان استفاده نکرد.
غفاری به پیش از انتخاب دهبانی‌پور به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرده و گفت: وقتی دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد به سمت اصلاحات رفت، و دولت اصولگرایی کمرنگ شد، آقای کمالوندی مدیر اداره فرهنگ و ارشاد بود، ایشان در موقعیت‌های مختلف با هنرمندان همراه و همدم بود و حس تعلق ایشان به گونه‌ای بود که احساس می‌شد اداره فرهنگ و ارشاد خانه و کاشانه‌اش است.
غفاری اظهار کرد: آقای کمالوندی حتی در مسائل ممیزی نیز با هنرمندان همدل بود و درک می‌کرد، ایشان کسی بود که پای مسابقات و جشنواره‌های ملی را به استان ما باز کرد، و در این زمینه به بهبود سواد بصری و دریافت هنری هم استانی‌ها و اهالی هنر و فرهنگ کمک کرد.
غفاری بیان کرد: هنرمندان از شرایط راضی بودند ولی مجموعه ساختار دولتی به دلیل اینکه آقای کمالوندی باقی مانده ساختار دولت اصولگرا بود این موضوع را برنتابید و بعد از یک سال مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تغییر کرد.
این عکاس بین المللی افزود: وقتی آقای دهبانی‌پور انتخاب شد، تعداد زیادی از هنرمندان برای استقبال، به منزل ایشان رفتند، و صحبت‌های اولیه را کردند، شواهد نشان می‌داد ایشان شخصیتی عجین با فرهنگ برخوردار است و این ذهنیت را ایجاد کرد که ایشان توانمندی بالایی در موضوعات فرهنگی دارد.
غفاری در خصوص استقبال هنرمندان و دولت از ایشان گفت: حتی وقتی ایشان تأیید شدند و قرار شد در اداره فرهنگ به عنوان مدیرکل حضور بیابند، جلسه بسیار باشکوهی برای اولین بار با حمایت و همکاری اسکندر یارنسب، در سالن بنیاد شهید شکل گرفت. در این جلسه آقای خادمی به عنوان استاندار و آقای وکیلی نماینده مردم تهران حضور داشتند.
غفاری یادآور شد: پازل و حلقه اصلاح طلبی توانمند استان در حال تکمیل شدن بود که از همان ابتدا با یک استقبال عمومی مواجه شد. و ایشان با انرژی و پشتوانه بسیار قوی نیروی انسانی در فضای فرهنگی و هنری و رسانه‌ای بر سر کار آمد.
این فعال فرهنگی در خصوص همراهی هنرمندان با دهبانی پور اظهار کرد: یکی از هنرمندان به نام رضا رفیعی کانال‌های تلگرامی با حضور هنرمندان ایجاد کرد و اقای دهبانی پور بصورت چراغ خاموش در این کانال‌ها حضور داشتند. بنابراین کاملاً در جریان شرایط هنرمندان، طرز فکرشان و فعالیت‌هایشان بودند.
وی با اشاره به بودجه پایین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با توجه به بودجه پایین اداره فرهنگ، بسیاری از هنرمندان گروه گروه خدمتشان رفتند، پیشنهاد داده شد که هنرمندان با توجه به کارایی‌ و هنرشان به ادارات مختلف معرفی شوند تا تولید آثار هنری در استان اتفاق بیفتد، ولی این اتفاق رخ نداد، چون ایشان تمایل زیادی به برخی از انجمن‌ها و گروه‌های هنری نداشتند و برنامه‌های اداره فرهنگ، فقط در حد بخشنامه‌های وزارت خانه اجرایی می‌شد.
غفاری به مسئله تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد در برهه زمانی چند سال گذشته اشاره کرده و گفت: در خصوص تغییر نام استان، که گاهی موجب ایجاد تفرقه می‌شود و منشأ اختلاف نظرهایی است، عده‌ای بصورت خودجوش تبدیل به گروهی یکصدا شدند و این سؤال را می‌پرسیدند که تغییر نام استان چه آورده‌ای برای ما دارد؟ یک هویت تاریخی را بدهیم که چه دستاوردی برای ما بیاورد؟
وی افزود: تعدادی از افراد می‌خواستند در اعتراض به تصمیم تغییر نام استان اجتماع کنند، که آقای دهبانی‌پور شبانه تماس گرفتند و گفتند از گروه بخواهید حضور خیابانی و اجتماع جلوی استانداری نداشته باشند.
غفاری اظهار کرد: ایشان دبیر شورای فرهنگی بودند، و تماس ایشان نشان می‌داد در جریان کامل ماجرا هستند، اما این تصور ایجاد می‌شود که شاید ایشان فضای مدیریت فرهنگ را به عنوان سکویی می‌دیدند که می‌توانند از آنجا به فضای بالاتر مدیریتی مثلاً نمایندگی ورود کند، با توجه به اینکه دبیری شورای فرهنگ عمومی بودند و همنشینی با سران تصمیم گیری ارشد استان داشتند، می‌توانست فضاسازی و موقعیت خوبی برای خود ایجاد کنند.
غفاری گفت: هرچند در زمینه نماینده شدن ایشان ما نگرانی نداشتیم، چون شاید در این زمینه کارایی بالاتری داشته باشند، چون می‌دانیم که نقطه نگاهشان و امیدشان به استان بود و احساس موقتی و گذری بودن در اداره ارشاد داشته‌اند.
غفاری خاطرنشان کرد: شاید آقای دهبانی پور فرهنگ را می‌شناخت و تعریف درستی از فرهنگ داشت ولی هنر را نمی‌شناخت و هیچ برنامه‌ای برای هنر و هنرمندان استانی نداشت.
وی بیان کرد: اوضاع اقتصادی اجتماعی جامعه در آن سال‌ها مناسب نبود ولی با مشارکت هنرمندان می‌توانستیم به جایگاهی در تولید اثرات هنری برسیم نه اینکه فقط بر اساس بخشنامه‌ها عمل کنیم.
غفاری در اشاره به مصاحبه رضا دهبانی‌پور با کبنا نیوز، گفت: وقتی که مصاحبه آقای دهبانی‌پور را مطالعه می‌کنیم، می‌بینیم ایشان دغدغه آنچنانی در مسئله ارتباط با هنرمندان ندارد، یا دغدغه‌ای در حوزه هنری و عملکردی که داشتند، دغدغه ایجاد زیرساخت‌های هنری، یا دغدغه چگونگی وضعیت روحی هنر و هنرمندان و عملکرد و تولید هنر را در مصاحبه‌شان مشاهده نمی‌کنیم.
غفاری افزود: بیشتر به مسائل حاشیه‌ای پرداخته‌اند که مربوط به مسائل روز جامعه است که خارج از فعالیت مجموعه اداره ارشاد و فرهنگ است. همینطور سخنی از ارتباطات هنری ایشان و یا تولید اثر ناب در دوران ایشان، کشف و تحویل هنرمند و یا رویدادی در زمان ایشان که قابل اشاره در حوزه فرهنگ و هنر باشد وجود ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

کیوان کیانی
Iran, Islamic Republic of
احسنت جناب استاد غفاری عزیز ،
استاد غفاری یکی از هنرمندان پیشکسوت هم استانی هستن که خارج از استان زندگی میکنن ، ولی همیشه دغدغه هنر استار رو همراه دارن
خسته نباشید استاد عزیز
۸۷
Iran, Islamic Republic of
ایشون نه فرهنگ را میشناختند و نه هنر را.
نه کتاب شعر و داستان و رمان و نمایشنامه نوشتند.
از اموزش و پرورش اومدن دانشگاه و از دانشگاه مدیر کل شدند.
دقیقا مثل اقای آشنا
یکی از دوستان کتابی را برای کمک هزینه چاپ پیش اقای.برده بود متاسفانه نتونسته بود عنوان کتاب را صحیح تلفظ کند.
قیطاس
Iran, Islamic Republic of
غفاری اول بره دلسوز مملکت بودتش رو ثابت کنه بعد
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1