تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۵۹
کد مطلب : ۴۱۶۱۵۰
کارشناسان و فعالین سیاسی اصلاح‌طلب؛

حسن روحانی به "وعده‌هایش" پشت کرد یا "شانس" به حسن روحانی؟!

۰
حسن روحانی به "وعده‌هایش" پشت کرد یا "شانس" به حسن روحانی؟!
کبنا ؛ حسن روحانی می‌گوید: بعضی‌ها به دولت دوازدهم خطاب می‌کنند و می‌گویند که آن قول‌هایی که اول دولت دادید چرا عین آن قول‌ها را نمی‌توانید عمل کنید. ما در شرایط صلح آن قول‌ها را داده بودیم. بعد وارد یک جنگ شدیم. جنگ را هم ما انتخاب نکردیم. ما هم شروع نکردیم و حتی بهانه هم به آن‌ها ندادیم. آن‌ها آغاز کردند در یک جنگی که این قامت استوار این ملت بزرگ و فرهیخته را بشکنند.
به گزارش فرارو، رئیس جمهور اضافه کرد: بنابراین این حرف یک حرف منطقی نیست که برخی‌ها که با دولت خرده فرمایش دارند، بگویند در سال ۹۵ در فروردین ۹۶ این‌ها را گفتید و فروردین ۹۸ لحن فرق کرده است. آن شرایط، شرایط صلح بود و الان شرایط جنگ است. در همه دنیا شرایط جنگ شرایط ویژه خود را دارد.
روحانی به وعده‌های خود پشت کرد
چرا صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه حسن روحانی از ۲۹ اردیبهشت ۹۶ که برای بار دوم به ریاست جمهوری رسید به وعده‌های خود پشت کرد، اظهار داشت: وی به ۲۴ میلیون رای دهنده خود و همچنین اصلاح‌طلبانی که باعث رای آوری وی شدند بی اعتنا بود، حسن روحانی گویی روی خود را از مردم طرفدار خود برگردانده، در حالی که برخی از مسائل داخلی ربطی به فضای جنگی ندارد.
وی افزود: مسائلی همچون آزادی بیان و مطبوعات، باز‌تر شدن فضای دانشگاه‌ها و مسائل مربوط به حصر از جمله وعده‌هایی بود که روحانی آن‌ها را داد، اما طی این سال‌ها ما عملا ندیدیم که وی گامی در جهت تحقق این شعار‌ها بردارد، این در حالی است که مگر در کشور‌های توسعه یافته نیز در شرایط حساس و جنگی حاکمیت قانون تعطیل می‌شود که حال روحانی می‌گوید به جهت فضایی که وجود دارد نمی‌تواند به وعده‌های خود عمل کند.
زیبا کلام گفت: چه زمانی که در ایام برجام و بعد از آن رابطه با آمریکا خوب بود، روحانی به برخی از وعده‌های خود عمل نکرد، چه حال که به قول او شرایط جنگی است، روحانی می‌گوید نمی‌تواند هیچ‌کدام از وعده‌های خود را عمل کند، به اعتقاد بنده او به دنبال توجیه و بهانه تراشی است و می‌خواهد از زیر حرف‌هایی که زده شانه خالی کند.
این استاد دانشگاه بیان داشت: متاسفانه حسن روحانی تمام طرفداران خود را در دور دوم ریاست جمهوریش ناامید کرد با توجه به اقداماتی که انجام داد و حرف‌هایی که زد، بنابراین این حرف‌هایی که او این روز‌ها می‌زند بیشتر شبیه به یک بهانه می‌ماند تا یک حرف منطقی، بر این اساس نمی‌توان این توجیهات را قبول کرد.
وی اضافه کرد: با توجه به چنین وضعی نباید دیگر از حسن روحانی انتظاری داشت که به وعده‌های که داده جامه عمل بپوشاند، این در حالی است که روحانی باید خود را در قبال این ۲۴ میلیون نفری که به او رای داده‌اند مسئول بداند و مشکلات و موانعی که سر راهش قرار دارد را به طور صریح و شفاف با آن‌ها درمیان بگذارد، اتفاقی که به هیچ وجه در این سال‌ها رخ نداد.
 
روحانی می‌دانست که به چه راهی قدم می‌گذارد
علی تاجرنیا فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه به طور کلی دولت‌ها در ایران با مشکلات زیادی مواجه هستند، گفت: به دلیل ساختار کشور دولت‌ها همواره زیاد نمی‌توانند اقدامات موثری را انجام دهند و دستشان بسته است، با توجه به این امر صحبت‌های حسن روحانی قابل توجیه است، اما در مورد حسن روحانی این را هم باید گفت که وی در طول چهل سال گذشته همواه در سطوح عالی مدیریت کشور حضور داشته است.
چرا          




وی افزود: از سوی دیگر روحانی در ایام دولت اصلاحات در جایگاه دبیر شورای عالی امنیت ملی در جناح مقابل دولت حضور داشت و مشکلات را که در دولت به وجود می‌آمد را به عینه دیده بود، بنابراین فرد تازه کار و بی اطلاعی نبوده که بخواهد بدون پیش زمینه وارد گود عمل شده باشد.
تاجرنیا اظهار داشت: بنابراین روحانی شرایط کار دولت را می‌شناخت و با آگاهی کامل مسئولیت قبول کرده، حال که شرایط مطابق خواستش نیست، نمی‌تواند به عنوان رئیس جمهور خلف وعده کرده و بگوید به دلیل شرایط جنگی نمی‌تواند به وعده‌های انتخاباتیش عمل کند.
نماینده اسبق مجلس ششم بیان داشت: آقای رئیس جمهوری باید شرایطی که در آن قرار دارد و همچنین مشکلات و موانعی که بر سر راه او ودولتش قرار دارد و نمی‌گذارند او به وعده‌های خود عمل کند، را برای مردم بازگو کند، تا مسائل برای همه روشن شود، اما او از این کار هم طفره می‌رود.
این فعال سیاسی اضافه کرد: بنابراین قابل قبول نیست که روحانی با چنین استدلال‌هایی زیر وعده‌های خود بزند، از سویی او ساختار را می‌شناخت و می‌دانست که چه مشکلاتی ممکن است سر راهش قرار بگیرد، با این وجود او بازهم در عمل به وعده‌ها اظهار ناتوانی می‌کند.
 
سوء مدیریت دولت ربطی به تحریم و شرایط جنگی ندارد
چرا عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلببا اشاره به اینکه آقای روحانی این روز‌ها دچار بحران گفتگو وگفتمان شده است، اظهار داشت: البته این موضوع چیز جدیدی نیست و در گذشته آقای رئیس جمهور از این قبیل اظهارات را انجام داده‌اند، از سوی دیگر شرایطی که در حاضر وجود دارد، در برخی از موارد ربطی به شرایطی جنگی ندارد.
وی افزود: عملکرد وزارت کشور در این ایام که هیئت‌های اجرایی منصوب به آن اصلاح‌طلبان شناخته‌ شده را رد صلاحیت کرده خود گویای بسیاری از مطالب است، رحمانی فضلی در جایگاه وزیر کشور عملکرد ضعیفی از خود نشان داده، از سویی پیگیری مربوط به مسائل حصر که در این شش ساله وعده آن از سوی دولت داده شده نیز تاکنون هیچ نتیجه‌ای نداشته است.
ناصری با تاکید بر اینکه وضعیت فعلی دولت نتیجه سوء مدیریت و بی تدبیری مقامات ارشد دولت و شخص رئیس جمهور است، گفت: این که گفته می‌شود در شرایط جنگی قرار داریم، در صورتی که بسیاری از مسائل داخلی ارتباطی با فضای بیرونی کشور ندارد، آدرس غلط دادن است، در این راستا بخصوص در سال ۹۶ حسن روحانی وعده‌هایی که به مردم داد را فراموش کرد و این بزرگ‌ترین ضربه به سرمایه اجتماعی حسن روحانی بود.
این فعال سیاسی اضافه کرد: دولت با حمایت اصلاح‌طلبان به روی کار آمد، اما به خواسته‌ها و مطالباتی که مردمی که به حسن روحانی رای دادند، توجهی نکرد، بنابراین در شرایطی که دولت باید به مردم توضیح دهد که به چه دلیل وعده‌های انتخاباتی اجرا نشد، روحانی می‌گوید این وعده‌ها برای شرایط صلح است و در شرایط تحریم و جنگی نمی‌توان آن‌ها را عملی کرد.
وی ادامه داد: روحانی زمانی که بر سر کار آمد، شرایط را می‌دانست، اما در حال حاضر و با توجه به وضعیتی که به وجود آمده، می‌گوید توانایی اجرای وعده‌های داده شده در زمان انتخابات را ندارد.(فرارو)
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1