تاریخ انتشار
شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۰۷
کد مطلب : ۴۱۳۴۹۸
گفت و گوی تفصیلی کبنانیوز با امام بخش قائدی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد؛

کالاهای قاچاق آرایشی و بهداشتی باعث سرطان و بیماری‌های خاص می‌شود / کمبود دارو در کهگیلویه و بویراحمد نداریم / برخورد جدی و قانونی با داروخانه‌های متخلف

۵
۰
کالاهای قاچاق آرایشی و بهداشتی باعث سرطان و بیماری‌های خاص می‌شود / معرفی 20 داروخانه متخلف به کمیسیون
کبنا ؛امام بخش قائدی پزشک آرام و بی‌حاشیه‌ای که سال‌ها در علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد مسئولیت‌های سنگینی را برعهده گرفت. با آمدن رضا چمن، قائدی هم پایش به معاونت پشتیبانی، توسعه و منابع انسانی باز شد و در زمان ایلامی او به معاونت غذا و دارو رفت. همانطوری که بیان شد در طول مدیریت قائدی در دانشگاه کمترین حواشی را ایجاد کرد، او تنها فکر و توان خود را بر روی کار و توسعه دانشگاه متمرکز می‌کند و خیلی هم اهل لاف و منم منم نیست. مسائل سیاسی، جناحی و منطقه‌ای را به هیچ وجه در امورات دانشگاه دخالت نداد، اگر چه هر فردی بالاخره نگاه‌های سیاسی خودش را دارد، اما بدون توجه به این مسائل توانست با همکاری سایر مدیران و کارکنان معاونت غذا و دارو را به جایگاه اصلی خودش برساند و اکنون این معاونت در بین سایر معاونت‌های غذا و دارو کشور حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. قائدی در حد یک مدیر خبره و ممتاز حاضر شده است و این حرف را همه می گویند، چه منتقدان او و چه موافقانش.
قائدی (26 دی ماه 96) با حکم اورنگ ایلامی به معاونت غذا و داروی استان کهگیلویه و بویراحمد آمد که با رفتن ایلامی و آمدن پرویز یزدان پناه نیز در جایگاه خودش ابقا شد. پرویز یزدان پناه  خطاب به قائدی می‌نویسد: «نظر به تعهد، تجارب و شایستگی جنابعالی و رضایت در انجام امور محوله به موجب این ابلاغ به سمت معاون غذا و دارو دانشگاه ابقا تا در راستای اهداف دولت تدبیر و امید با رعایت قوانین و مقررات و موازین شرعی زیر نظر اینجانب با جدیت و اهتمام بیشتر انجام وظیفه نمائید.»
امام بخش قائدی در گفت و گو با کبنا نیوز اشاره‌ای اجمالی به فعالیت و عملکرد خود داشته است که از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد؛

کبنا: وضعیت دارویی استان کهگیلویه و بویراحمد چگونه است؟
امام بخش قائدی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با تسلیت ایام محرم و سوگواری و عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) و یاد و خاطره تمام شهدای انقلاب اسلامی که هر چه ما الان داریم به برکت خون شهدا و جانفشانی ایثارگران و خانواده‌های معظم شهدا است، اظهار کرد: کشور ما در شرایط تحریم قرار دارد و دشمنان این مرز و بوم تلاش دارند که از هر طریق ممکن به این کشور اسلامی ضربه بزند. الحمدالله تا الان به لطف خداوند منان و رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب این کینه توزی‌های دشمنان اسلام به بار ننشسته است و من بعد هم نخواهد نشست.
 با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده تمام داروهای مورد نیاز استان در طول این مدت به طور متناوب خریداری و در اختیار بیمارستان‌ها و شرکت‌های مربوطه و داروخانه‌ها قرار گرفت و هیچ کمبودی در این راستا نداریم. در این زمینه مشکلی نداریم و آمادگی تأمین داروی مورد نیاز شهرستان‌ها را در کمترین زمان ممکن داریم.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه داروهای عمومی باید توسط داروخانه‌ها تهیه و در اختیار بیماران قرار گیرد، ابراز کرد: تدابیر لازم برای تأمین و ذخیره داروهای کمیاب و ضروری انجام شده و در انبارهای استان نگهداری می‌شود.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه تهیه و توزیع داروهای دست ساز و ترکیبی توسط عطاری‌ها ممنوع است، گفت: خرید و مصرف هر گونه دارو و فراورده دست ساز از مراکز نامعتبر و بدون مجوز گاها منجر به زیان‌های بسیار و نیز غیر قابل بازگشت است که در برخی موارد نیز منجر به از کار افتادگی دائمی کلیه‌ها می‌شود.
وی در ادامه به قرارگاه جهادی معاونت غذا و دارو اشاره کرد و ابراز داشت: قرارگاه جهادی سازمان غذا و دارو با هدف بررسی داروهای موجود در کشور و تأمین و تدارک به موقع داروهای مورد نیاز از خرداد ماه سالجاری آغاز به کار کرد.
قائدی ادامه داد: در این قرار گاه کسری و کمبود داروها در سطح استان و بیمارستان‌ها پیگیری و در جهت رفعان تلاش می‌شود.
وی گفت: بیمارستان‌ها هر هفته طی نامه‌ای مکتوب نوع داروی مکسور در بیمارستان را اعلام کرده و معاونت غذا و دارو استان هر 15 روز در جلسه‌ای تحت عنوان قرارگاه جهادی با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان، معاونین و نماینده بیمه‌های بیمارستان‌ها این کمبودها را بررسی می‌کند.
 معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: کمبود برخی داروها موقتی بوده بنابراین داروهایی که با کمبود جدی آنها مواجه هستیم را به سازمان غذا و دارو کشور و وزارت بهداشت اطلاع داده تا سازمان در این خصوص تصمیم گیری لازم را انجام و مشکلات را رفع کنیم.
وی اذعان داشت: همچنین مقرر شد ماهانه بیمارستان‌های میزان بدهی خود را تعیین و برای ما ارسال کنند تا ما آنها را از لحاظ میزان بدهی سالیانه و سابقه بدهی بررسی و پرداخت کنیم.
قائدی خاطرنشان کرد: قرار بر این شد که حساب دارو از دانشگاه علوم پزشکی جدا و حدود 15 تا 20 درصد از درآمد حاصل از بیمه‌های بیمارستان‌ها به حساب غذا و دارو واریز شود تا بتوانیم ملزومات بیمارستان‌ها را خرید و در اختیار آنها قرار دهیم.

کبنا: آقای دکتر حضرتعالی به طور مرتب از داروخانه‌های این استان بازدید می‌کنید؟ دلیل خاصی این کارتان دارد؟
قائدی بیان کرد: بالاخره سرکشی از داروخانه‌ها و دیدار با همکاران هم روحیه انسان را عوض می‌کند و هم اگر همکارانم به راهنمایی بنده نیازی داشتند در خدمت آنها هستیم. نظارت یک اصل در مدیریت‌ها است و برای ما منافع مردم از منافع هر شخصی ارجحیت دارد و برای تأمین منافع مردم با هیچ کسی تعارف نداریم. در روز دارو سازی از داروخانه‌های این استان بازدیدی داشتم و با بعضی از بیماران بیماران خاص و صعب العلاج ملاقات کردیم.
 قائدی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: به برکت نظام اسلامی خدمات خیلی زیادی در حوزه غذا و دارو به جامعه ارائه شده است.
قائدی در ادامه با بیان اینکه اقدامات سازمان غذا و دارو در دولت تدبیر و امید قابل تقدیر است، اظهار داشت: هدایت بازار دارویی کشور به سمت افزایش سهم داروهای تولید داخل، راه اندازی 43 مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم دانشگاهی و 7 مرکز اطلاع رسانی دارویی در بیمارستان‌های کل کشور، اجرای 100 درصدی طرح برچسب گذاری چراغ راهنمای تغذیه‌ای، ساماندهی ورود و تولید مکمل‌های دارویی و غذایی به منظور حمایت از تولید داخل، راه اندازی آزمایشگاه‌های تخصصی – تحقیقاتی و ... از جمله اقدامات این سازمان در کشور خواند.

کبنا: آقای دکتر یک کاری که حضرتعالی انجام می‌دهید؟ توجه خاص به بیماران خاص دارید، آیا برنامه‌های برای کمک به آنها هم دارید؟
قائدی گفت: این بیماران به هر دلیل دچار یک وضعیت بدی هستند که نیازمند توجه و کمک ویژه‌ای هستند. ما سعی کردیم که آمد و رفت آنها را به مرکز استان برای تأمین داروهای مورد نیاز کم کنیم. به طوریکه آن‌ها در گذشته مجبور بودند برای تأمین داروهای مورد نیاز حتماً به مرکز استان بیایند. اما ما این بساط را جمع کردیم و این اختیار را به شهرستان‌ها دادیم. با توجه به رایزنی و پیگیری‌های لازم با برخی از مدیران بانک‌ها برای بیماران صعب العلاج وام قرض الحسنه ۳ میلیون تومانی با بهره کم در نظر گرفته شد.
وی افزود: همچنین برای تأمین دارو رایگان جهت استفاده این بیماران نیز تدابیری اندیشیده شد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه الحمدالله تاکنون با توجه به شرایط موجود کشور با کمبود دارو مواجه نشده‌ایم، تصریح کرد: امید می‌رود که با کمبود دارو مواجه نشویم.

کبنا: آقای دکتر فصل تحصیل و مدارس شروع شده، حضرتعالی چه توصیه‌ای دارید، به والدین و ودانش آموزان؟
امام بخش قائدی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اظهار کرد: اگر والدین قصد دارند ساعت خواب فرزندان دانش آموز خود را تنظیم کنند نباید از داروهایی خودسر و بدون دستور پزشک استفاده کنند.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ادامه داد: هیچ دارویی را نمی‌توان جانشین عادت دادن فرزندان به استراحت و خواب و بیداری در ساعت معینی نمود، مادر باید فرزند را در روز و شب در ساعت معینی بخواباند تا خواب او تنظیم و الگوی صحیح خواب در دانش‌آموز ایجاد شود.
 قائدی همچنین با اشاره به فروش فرآورده‌های دارویی دست ساز غیر مجاز، عنوان کرد: مصرف فرآورده‌های دست ساز برای چاقی، لاغری و سایر نیازهای دیگر گاها سنتی بوده و بسیاری از مردم برای درمان از آن استفاده می‌کنند.

کبنا: در آستانه اربعین حسینی هستیم و همچنین بعضی از هیئت‌های مذهبی این روزها برنامه عزادارای و سوگواری دارند؟ آیا شما توصیه‌ای دارید؟
معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: سعی شود که غذاهای نذری به دست نیازمندان واقعی که دارای کمبودهای غذایی هستند برسد که ثواب آن بیشتر است.یکی از کارهای که در هیئت‌های مذهبی صورت می‌گیرد، تهیه نوشیدنی‌ها و طبخ غذا است که ما باید از مواد خام مصرفی سالم و تازه استفاده کنیم و در هنگام تهیه و طبخ غذا از ورود و خروج افراد مختلف به محل توزیع جلوگیری شود.
 معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: بسته بندی مواد غذایی در بسته‌های مورد قبول بسیار ضرورت دارد.
قائدی با بیان اینکه رعایت مسائل بهداشت فردی و محیطی در تهیه نوشیدنی‌ها و غذا در هیئت‌های مذهبی بسیار با اهمیت است، تصریح کرد: توزیع نذورات در مساجد و برگزاری مراسم مذهبی در تکایا می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های مرتبط با آب و غذا به وی‍‍ژه بیماری‌های عفونی روده‌ای را افزایش دهد.
وی ادامه داد: از ذبح و قربانی احشام مقابل هیات‌های عزاداری و یا تکایا و مساجد و در معابر خودداری شود یا حتی الامکان در محل‌های تعیین شده صورت گیرد به طوری که از پراکنده شدن خونابه و فضولات حیوانات در این مکان‌ها جلوگیری شود.
معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص مصرف نوشیدنی‌ها در مراسم عزاداری نیز گفت: باید از آب آشامیدنی سالم در این هیئت‌ها استفاده شود و همچنین شستشو و پاک سازی مستمر ظروف چندبار مصرف مورد استفاده در توزیع آب، چای و مواد غذایی ضروری است و در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف برای توزیع چای و مواد غذایی گرم باید از ظروف یکبار مصرف مناسب ترجیحاً ظروف یکبار مصرف گیاهی و سلولزی استفاده کرد.
 قائدی گفت: غذاهای گرم باید دو ساعت پس از پخت توزیع شوند، استفاده از نمک یددار و روغن با ترانس پایین در غذاهای نذری ضروری است که مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: باید از توزیع چای و غذاهای گرم در ظروف نایلونی خودداری شود و در این زمینه ظروف گیاهی، سلولزی و آلومینیومی مناسب است.
معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه برخی از هم استانی‌هایمان دچار فقر غذایی هستند، گقت: سعی شود که غذاهای نذری به دست نیازمندان واقعی که دارای کمبودهای غذایی هستند برسد که ثواب آن بیشتر است.

کبنا: گاهی برخی‌ها به ویژه عطاری‌ها اقدام به معرفی داروها می‌کند؟ و مردم هم بدون اطلاع دقیق از این داروها مصرف می‌کنند و نتیجه‌ای حاصل نمی‌کند؟ حضرتعالی در این باره چه توضیحی دارید؟
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه مخلوط کردن داروهای شیمیایی با گیاهان دارویی از طرف عطاری‌ها جرم است گفت: در صورت مشاهده چنین مواردی متخلفان به تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند.
امام بخش قائدی اظهار داشت: طرح نظارت و بازرسی عطاری‌های کهگیلویه و بویراحمد با مشارکت کارشناسان غذا و دارو در دست اجراست و تاکنون چند عطاری متخلف شناسایی و به تعزیرات حکومتی معرفی شد.
وی بیان کرد: نارسایی‌های کلیوی و کبدی از عوارض تجویز و تولید ترکیبات شیمیایی و گیاهی از سوی افراد غیرمتخصص است.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: برپایی آموزش‌های تخصصی معرفی عوارض و مزایای مصرف داروهای گیاهی از دیگر برنامه‌های این معاونت برای ساماندهی عطاری‌ها و عرضه کنندگان مکمل‌های ورزشی استان است که تاکنون در گچساران یک دوره آموزشی کوتاه مدت برگزار شده است و برای دیگر شهرستان‌ها نیز در آینده برگزار خواهد شد.
قائدی همچن از در دست اجرا بودن مراحل مقدماتی طرح پرونده‌ها و نسخه‌های پزشکی الکترونیک در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.
وی ابراز داشت: براساس این طرح که از ابتدای آبان ماه امسال عملیاتی می‌شود همه سوابق پزشکی و نسخه‌های تجویز بیماران با وارد کردن کد ملی آنان در دسترس پزشک معالج قرار می‌گیرد.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: این طرح می‌تواند به تشخیص بهتر بیماری‌ها در کشور کمک شایانی می‌کند.
وی عنوان کرد: در صورت اجرایی شدن این طرح میزان مصرف مورد نیاز دارو در مناطق مختلف کشور و قیمت آنان کنترل می‌شود.

کبنا: داروی قاچاق هم داریم؟
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به عرضه کالاهای قاچاق در بازار استان هشدار داد و گفت: مصرف برخی کالاهای قاچاق آرایشی_ بهداشتی یا خوراکی، افراد را به سرطان و بیماری‌های خاص مبتلا می‌کند.
امام‌بخش قائدی با بیان اینکه کالاهای قاچاق سلامت مردم را به خطر می‌اندازد، گفت: پس نباید این کالاها را بدون در نظر گرفتن اصالت کالا مورد استفاده قرار داد، چرا که باعث بروز بیماری‌های لاعلاج در انسان‌ها می‌شوند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، افزود: نزدیکی به بنادر و وجود سودجویان باعث عرضه این کالاها به صورت قاچاق در بازار استان شده است که مصرف برخی کالاهای قاچاق آرایشی_ بهداشتی یا خوراکی، افراد را به سرطان و بیماری‌های خاص مبتلا می‌کند.
وی ادامه داد: با هدف پیشگیری از مصرف این کالاها برچسب اصالت کالا با کد 16 رقمی پس از تأیید وزارت بهداشت ضمیمه این کالاها می‌شود.
 قائدی یادآور شد: با ارائه این کد به سامانه پیامکی 20008822 تلفن گویای 02116185 می‌توان به صورت فوری از اصالت این کالاها آگاه شد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد همچنین به محتکران احتمالی دارو هشدار داد و گفت: نظارت‌ها تشدیده شده و در این زمینه قاطعانه برخورد می‌کنیم.
امام بخش قائدی اظهار داشت: با هدف جلوگیری از رفت و آمد بیماران صعب العلاج و ام اس به مرکز استان دیگر خدمات لازم از جمله تخفیف در شهرستان محل سکونت این بیماران ارائه می‌شود.
وی افزود: شهروندان گچسارانی می‌توانند به داروخانه بیمارستان مراجعه و بعد از قیمت گذاری داروهای خود به شبکه شهرستان مراجعه و تخفیف دارویی از امور دارویی بگیرند که این مهم طی نامه رسمی به ریاست شبکه بهداشت داده شد که می‌توانند از 50 تا 70 درصدباشد
قائدی ابراز کرد: داروخانه‌ها باید داروهای سهمیه‌ای را خریداری و در انبارهایشان ذخیره سازی و آدرس دقیق انبارها را به نماینده غذا و دارو شبکه دهند چنانچه دارویی خارج از داروخانه و انباری که قبلاً ارائه دادند باشد داروی قاچاق محسوب می‌شود (احتکار) و طبق ضوابط قانونی و با جریمه چند برابری برخورد می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه ذخیره سازی دارو در منازل مسکونی و انبارهای نامناسب خلاف قانون و ضوابط است، ادامه داد: کسی حق همچنین کاری را ندارد و داروخانه‌های فاقد انبار باید داروهای خود را در انبارهای معرفی شده، نگهداری کنند.
قائدی به داروخانه جنب بیمارستان شهید رجایی گچساران اشاره کرد و گفت: این داروخانه باید به مدت شش ماه داروی بیماران خاص را تأمین کند و ما نیز تذکرات لازم را در خصوص این داروها به مسئولان داروخانه دادیم.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به حواشی‌های ایجاد شده پیرامون داروهای خاص، افزود: در خصوص خرید و فروش داروهای بیماران خاص، این بیماران هنگام دریافت داروی خود باید قوطی و پوسته داروهای مصرف شده را تحول نماینده غذا و دارو در شهرستان دهند.
قائدی تصریح کرد: حتی داروهای گران قیمت و کمیاب را پوکه خالی یا بلستر دارو دار تحویل بدهند در این گونه موارد اگر مشکلی از طرف افراد سودجو هم بوجود بیاید از طریق مقامات قضایی و نیروی انتظامی برخورد قاطع می‌کنیم.
وی به مطالبات بیمه‌ها اشاره کرد و گفت: مطالبات بیمه‌ای داروخانه‌ها نسبت به سال گذشته افزایش یافته که از داروخانه‌ها خواستیم تا نسبت به کاهش مطالبات بیمه‌ای خود، اقدام کنند و داروخانه‌ها باید 10 درصد مطالبات بیمه‌ای خود را کاهش دهند.
وی با اشاره به اینکه 80 داروخانه با 110 داروساز در کهگیلویه و بویراحمد داریم، عنوان کرد: نظارت و بازرسی کارشناسان معاونت غذا و دارو از داروخانه‌ها استان به صورت مستمر و به طور سرزده انجام می‌شود.
قائدی با تاکید بر اینکه ظرفیت کارخانه داروسازی در استان وجود دارد افزود: به دلیل نبود وجود سرمایه گذار تاکنون هیچ کارخانه داروسازی در این منطقه از ایران احداث نشده و بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز داروسازها از استان به سایر استان‌ها صادر می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه انجمن داروسازی کهگیلویه و بویراحمد فعال است ادامه داد: بازرسان معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی برای داروخانه‌های متخلف پرونده سازی کرده و انان را به کمیسیون‌های 20 و 11 با هدف برخورد معرفی می‌کنند که تاکنون 20 پرونده در کمیسیون ماده 20 ارائه شده است.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: داروخانه‌های که داروی تاریخ مصرف گذشته و یا داروی را گران‌تر به بیمار عرضه می‌کنند منتظر برخوردهای قانونی معاونت غذا و دارو باشند و بدانند در این زمینه بدون هیچ ملاحظه‌ای برخورد می‌شود.
قائدی اظهار داشت: طبق قانون به ازای هر 7 هزار نفر جمعیت باید یک داروخانه ایجاد شود که به لطف خدا فعلاً تکمیل است.
وی با اشاره به اینکه امکان وارد کردن داروی قاچاق وجود دارد، تاکید کرد: طبق بررسی‌های انجام شده هیچ دارویی در داروخانه‌های استان خارج از چارچوب توزیع دارویی کشور، در استان نداریم.
قائدی با بیان اینکه طبق قانون داروخانه‌ها بعد از تحویل دارو به بیمار باید نسخه دارو را با قیمت مشخص شده ممهور به مهر کند، افزود: داروخانه‌ها تا 15 درصد می‌توانند قیمت داروهای آزاد را افزایش دهند.
معاون غذا و دارو استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان صحبت‌های خود گفت: راه‌اندازی رشته دانشگاهی کنترل کیفی مواد غذایی در یاسوج و توسعه داروخانه دولتی امام جعفر صادق یاسوج و توسعه آزمایشگاه این معاونت و توجه به رفاهیات و مطالبات کارکنان نیز از دیگر اقداماتی بود که ما به آنها توجه داشته‌ایم.
نام شما

آدرس ايميل شما

سلام داروخانه / در گچساران عامل همین چیزهاست اول /بگیرین بعد دیگرانو پخش کن تا ببینن
اکبرتبار
Iran, Islamic Republic of
قائدی میخوادبگه فعالن درصورتیکه دانشگارو نابود کرده هشت ساله روی دانشگاه افتاده بدون یک ذره پیشرفت آکادمیک
Iran, Islamic Republic of
یکی باید ود ین آ/را نظارت کنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
با سلام
جناب دکتر در خصوص ثخلفات جدید مدیریت آرد و نشاسته و گلوکز که طی ماه جاری (مهرماه )آردهای آلوده به خورد مردم بدبخت استان داده چه اقدامی کرده اید آیا همچنان مردم باید قربانی عملکرد مدیران بی کفایت و متقلب استان باشند
Iran, Islamic Republic of
یادش بخیر زمانی که داروخانه خودتو/در درمانگاه سینا به مدت 2 هفته تعطیل کردن و حتی پارچه هم نصب کردن !1

گزینه های تاجگردونو رو ببینید !!!!
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1