کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

محسن فروزان فعال سیاسی اصلاح طلب شهرستان‌های بویراحمد و دنا در گفت‌وگو با کبنا؛

نباید به هر قیمتی کنار کسانی باشیم که دل در گرو جریان اصلاح طلبی ندارند / ایستادن کنار «زارعی» باعث استحاله اصلاحات شد / باید اسفند 94 را لاک بگیریم / اصلاح طلبان با گزینه واحد پیروز می‌شوند

26 شهريور 1398 ساعت 8:57

ما سعی می‌کنیم اسفند 94 را لاک بگیریم و به گذشته برنگردیم چون در گذشته ماندن به نفع اردوگاه اصلاح طلبان نخواهد بود. اصلاحات زخمی است ما باید به جای اینکه این زخم‌ها را عمیق‌تر کنیم دنبال تزریق آرامبخش به این جریان باشیم. ایستادن کنار زارعی انتخاب بین بد و بدتر بود که باعث استحاله اصلاحات شده است.


«لیست امید یک اشتباه بزرگ بود، چون به جز بهرام پارسایی، محمود صادقی، پروانه سلحشور و گاهی علی مطهری در بعضی حوزه‌ها بقیه قابل دفاع نیستند، یعنی صدای اصلاحات نبودند. بعضی از افرادی که در لیست امید قرار گرفتند کاسبان سیاسی بودند که دنبال اهداف دیگری بودند.» این بخشی از اظهارات محسن فروزان از فعالین سیاسی اصلاح طلب شهرستان‌های بویراحمد و دنا و کارشناس ارشد روانشناسی می‌باشد. با او پیرامون بعضی فعل و انفعالات حوزه سیاسی استان و شهرستان‌های بویراحمد و دنا گفت و گویی داشتیم که از نظر خوانندگان می‌گذرد؛
اصلاح طلبان با محوریت آقای خاتمی از آقای عارف عبور کردند و به آقای حسن روحانی رأی دادند، آیا الان اصلاح طلبان از عملکرد دولت رضایت دارند؟
سلام وعرض ادب در جواب این پرسش باید بگویم با اصل پرسش مشکل دارم، چون از سال 84 به بعد محکم‌ترین تکیه گاه جریان اصلاحات مرحوم هاشمی رفسنجانی بود. هاشمی مرد روزهای سخت بود و در روزهای سخت همیشه کنار مردم ماند و در پیروزی جناب اقای روحانی آیت الله هاشمی نقش بسیار پررنگی داشت. یعنی ایشان در پیروزی آقای روحانی کمتر از اقای خاتمی نقش نداشتند.
درمورد عملکرد آقای روحانی اصلاح طلبان برای فرار از بی مهری‌هایی که در دولت بهار دیده بودند دنبال پیروزی بودند و این موضوع باعث شد از روحانی که متعلق به اردوگاه اصلاح طلبان نبود حمایت شود. کاش اصلاح طلبان راه را اشتباه نمی‌رفتند و پشت سر آقای روحانی حرکت نمی‌کردند. حمایت از روحانی اشتباه بزرگی بود که باعث استحاله اصلاحات شده است. پایگاه اجتماعی اصلاحات هزینه دولت آقای روحانی شد. کاش اصلاحاتی که امروز هزینه روحانی شد،سال 84 هزینه آیت الله هاشمی می‌شد.
البته با توجه به آن شرایطی که دولت احمدی نژاد به وجود آورده بود اصلاح طلبان فقط دنبال پیروزی بودند که هرگزینه ای که از سوی اصلاح طلبان حمایت می‌شد پیروزی آن قطعی بود. چون مردم برای رهایی از آن شرایطی که احمدی نژاد به وجود آورده بود دنبال تغییر بودند. درحال حاضر بعداز دولت احمدی نژاد دولت روحانی فشل ترین دولت بوده است. البته کابینه دولت روحانی هم بیرون و هم در داخل بسیار اذیت شدند. ولی در مجموع با توجه به آن وضعیتی که احمدی نژاد به وجود آورده بود از انتخاب آقای روحانی رضایت داریم. و از رأی دادن به روحانی پشیمان نیستیم و ازانتخابمان در آن شرایط قاطعانه دفاع می‌کنیم. اگر دوباره به 92 یا 96 برگردیم باز هم انتخابمان روحانی خواهد بود. ولی امروز سکوت را بر انتخاب روحانی ترجیح می‌دهم. البته دکتر روحانی در سال 96 شعارهای زیبایی دادند و شجاعانه حرف زدند ولی متاسفانه در عمل نتوانستند شعارهای خود را عملی کنند.
به طور کلی حضرتعالی عملکرد دولت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به لحاظ اقتصادی، عمرانی و سیاسی و فرهنگی.
در سیاست خارجه دولت کارنامه قابل دفاعی دارد چون برجام توانست آرامش را دوباره به جامعه برگرداند و امید را در دل مردم زنده کند. امروز که برجام عقیم مانده است دلایلی دارد که در این فرصت نمی‌گنجد جواب دهم فقط اشاره می‌کنم که هم در ایران و هم در بیرون از ایران خواسته عده‌ای بود که برجام عقیم بماند. در حوزه اقتصادی در چهار سال اول دولت بسیار موفق بود ولی در چهار سال دوم بیشترین فشارهای اقتصادی را مردم دارند تحمل می‌کنند. چون رفاه ومعیشت اقتصادی برای مردم بسیار مهم است که نارضایتی در این زمینه زیاد است و این موضوع، هم به سیاست خارجی بر می‌گردد، هم به ضعف دولت در داخل. کسانی در کشور هم هستند که از تضعیف دولت استقبال می‌کنند. نقطه ضعف اصلی دولت در کشور به چینش کابینه بر می‌گردد و اجازه دادن نماینده در مسائل اجرایی. در استان ما همه شاهد این موضوع هستند که نمایندگان به شدت در امور اجرایی دخالت می‌کنند. در مجموع در این دولت تفکیک قوا به کلی نادیده گرفته شده است.
در سال انتخابات مجلس هستیم، و حضرتعالی هم یکی از فعالین سیاسی جریان سیاسی اصلاح طلب، به نظر شما با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی جامعه امروز و اینکه این دولت و اکثریت نمایندگان با حمایت اصلاح طلبان به مجلس راه یافته‌اند می‌توان این امید را داشت که دو باره اصلاح طلبان باز هم پیروز انتخابات شوند؟
قبول دارم که دولت و تعدادی از نمایندگان با حمایت اصلاح طلبان پیروز شدند ولی باید به سوابق این پرداخته شود که این افراد چهرهای شاخصی نبودند. ولی لیست امید یک اشتباه بزرگ بود، چون به جز بهرام پارسایی، محمود صادقی، پروانه سلحشور و گاهی علی مطهری در بعضی حوزه ها بقیه قابل دفاع نیستند یعنی صدای اصلاحات نبودند. بعضی از افرادی که در لیست امید قرار گرفتند کاسبان سیاسی بودند که دنبال اهداف دیگری بودند و معامله گری بعضی از آنها برای خیلی ها روشن است. اگر به گذشته بعضی از آقایانی که در لیست امید قرار گرفته‌اند برگردیم متوجه خواهیم شد که حمایت از آنها به عنوان یک اصلاح طلب باور نکردنی است.
لیست امید در مقابل فشارهای اقتصادی که بر مردم وارد شد چند موضع گرفتند؟
قطعاً اگر مردم چهرهای شاخص که فاقد خطای سیاسی هستند و از سلامت اقتصادی و سیاسی برخوردار باشند در میدان رقابت باشند حمایت خواهند کرد و حتماً موفق خواهند شد، چون اصول گرایان کارنامه درخشانی در بین مردم ندارند. امیدوارم افرادی از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند که صدای واقعی اصلاحات باشند.
به نظر شما گزینه‌های وکیلی، فروزان و بهرامی و ایزدپناه که مطرح شده‌اند می‌توانند برای جریان اصلاحات پیروزی بیاورند؟
امید بذر هویت ماست. امیدوارم چهار نامزدی که به آنها اشاره شد تابع خرد جمعی باشند. و دنبال تک روی نباشند وخودشان را در دایره اصلاح طلبی بدانند. قطعاً اصلاح طلبان در بویراحمد از شانس بالایی برخوردار هستند انشالله به اجماع خواهند رسید و با یک گزینه واحد پیروز انتخابات خواهند شد. من به عنوان یک شهروندی که رأی اصلاح طلبی داده‌ام انتظار دارم که اصلاح طلبان بین اشخاص و اندیشه کنار اندیشه بمانند یعنی اجماع جریان ملاک تمکین آنها باشد. البته پاسخ دادن به این پرسش در فرصت کم باعث خواهد شد که تحلیل من ناقص بماند انشالله در آینده بیشتر به این موضوع خواهم پرداخت.
در استان کهگیلویه و بویراحمد جریان سیاسی اصلاح طلب هنوز به آن وحدت و اجماع نرسیده‌اند، برای حضور در انتخابات، وضعیت کهگیلویه بزرگ همیشه دو دستگی و دوگانگی وجود داشت اصلاح طلبان گچساران هم در یک حالت دپرس هستند، از شرایط گچساران و اینکه نماینده فعلی مجلس هیچ گونه هماهنگی با آنها ندارند و اصلاً بهایی به ستاد آقای روحانی در گچساران نمی‌دهد؟
اجازه بفرماید در مورد حوزه کهگیلویه بزرگ که جوانان اصلاح طلبان همانند گذشته به دلیل انشقاق بزرگان هزینه شدند به یک جمله بسنده کنم. امیدوارم بزرگان این حوزه به جوانان فکری این حوزه فکر کنند و سال 98 کنار هم در کنار نامزد اصلاح طلب واحد بمانند. واختلافات گذشته را کنار بگذارند. در مورد نماینده فعلی گچساران حرفی ندارم.. تنها اشاره‌ای به ستاد آقای روحانی نه تنها در گچساران بلکه در کل استان بکنم. به عنوان کسی که مبلغ ومراقب دولت روحانی بوده‌ام باید اعتراف کنم در این دولت در استان مورد بی مهری قرار گرفتیم. پشت پا زدن به اعضای ستاد روحانی از مردانگی، اخلاق، انصاف به دور بود. کسانی که اعضای ستاد را نادیده گرفتند بازنده اخلاق سیاسی هستند. ما فقط نردبان بودیم برای دیگران. البته این ضعف استاندارن دولت بود که ابزار نمایندگان شدند.
آیا شما به عنوان یک فرد سیاسی از عملکرد نماینده فعلی بویراحمد و دنا رضایت دارید؟
آقای زارعی را انسان محترم و مردمی می‎دانم و برای ایشان احترام قائل هستم. ولی در مورد عملکرد ایشان باید عرض کنم در حوزه اصلی وظایف نمایندگان که قانون گذاری و نظارت است اگر بخواهیم نظر دهیم ایشان عملکرد قابل دفاعی ندارد. چون بیشتر در حوزه‌هایی که مربوط به قوه مجریه است می‌پردازد. البته عدم آگاهی بعضی از مردم باعث شده است که خدمات دولت‌ها را جزو عملکرد نمایندگان بدانند. متاسفانه در این استان بکارگیری نیرو، عزل و نصب مدیران، خدمات گازرسانی، بهداشتی، راه و غیر را به عنوان عملکرد نمایندگان به مردم معرفی می‌کنند در صورتی که اینها جزو عملکرد دولت است. نمایندگان محترم باید انصاف داشته باشند و به قانون و وظایف خود برگردند نه در امور اجرایی دخالت کنند.
آقای زارعی امروز نماینده تمام مردم حوزه بویراحمد ودنا است. انتظار داریم وکیل این مردم باشد نه وکیل دولت. سکوت ایشان درحادثه هواپیمای آسمان هیچ گاه از ذهن مردم پاک نخواهد شد. انتظار از ایشان می‌رفت در آن حادثه در مجلس صدای مردم این حوزه باشد ولی متاسفانه این اتفاق رخ نداد. البته قصد تخریب ایشان را ندارم صحبت‌های بنده نقد در زمینه اصلاح است. در سقوط هواپیما زارعی می‌توانست یک قهرمان برای این مردم باشد ولی آقای تاجگردن که معلوم نبود چه اهدافی دارد از خودش یک قهرمان در ذهن مردم ساخت. در این فضا نمی‌گنجد در مورد عملکر زارعی صحبت کنم نکات مثبتی هم داشتند. در حال حاضر نماینده ما است باید برای توسعه این حوزه مردم ایشان را کمک کنند. پرسش‌های زیادی از اقای زارعی دارم از ایشان محترمانه دعوت می‌کنم. در یک فضای دانشگاهی یا سیاسی حضور پیدا کند و در حد توان پاسخ باشد چون پرسشگری را جز وظایف خودم می دانم.
در شهرستان بویراحمد و دنا نیز اختلافاتی بین آنها برای معرفی گزینه نهایی گویا هست؟ آیا اصلاح طلبان این دو حوزه از نماینده فعلی رضایت ندارند؟ و یا می‌خواهند از او عبور کنند؟ نظر شما چیست؟
ما سعی می‌کنیم اسفند 94 را لاک بگیریم و به گذشته برنگردیم چون در گذشته ماندن به نفع اردوگاه اصلاح طلبان نخواهد بود. اصلاحات زخمی است ما باید به جای اینکه این زخم‌ها را عمیق‌تر کنیم دنبال تزریق آرامبخش به این جریان باشیم .ایستادن کنار زارعی انتخاب بین بد و بدتر بود که باعث استحاله اصلاحات شده است. زارعی را انسان قابل احترامی می دانم ولی اندیشه ایشان با تفکر اصلاح طلبی فاصله زیادی دارد. یعنی هیچ گونه اشتراک فکری با اصلاح طلبان ندارد. عبور از جناب زارعی منطقی‌ترین تصمیم خواهد بود. قطعاً اصلاح طلبانی که پایبند به اندیشه هستند از ایشان عبور خواهند کرد. (البته کسانی هستند که رسیدن به منافع برای آنها اولویت دارد و به خاطر حفظ صندلی کنار ایشان خواهند ماند که امیدوارم در فرصت باقی مانده راه را اشتباه نروند و به اردوگاه اصلاح طلبان بپیوندند)
عملکرد مجمع نمایندگان چطور بوده استت؟
مجمع نمایندگان در حوزه اصلاح طلبانه عملکردی ندارند در بقیه حوزه‌ها بهترین جواب من سکوت است
به طور کلی به نظر شما با توجه به شرایط حاکم بر بویراحمد و دنا آیا پیروزی اصلاح طلبان در این حوزه قطعی هست یا خیر؟
رمز پیروزی اصلاح طلبان اجماع خواهد بود اگر گزینه واحد معرفی شود و اصلاح طلبان تمکین کنند و افراد تأثیر گذار این جریان شروع به فعالیت میدانی کنند پیروزی دور از دسترس نیست.
آیا بزرگان اصلاح طلب بویراحمد و دنا با جوانان این خطه هم در تصمیم گیری‌هایشان هماهنگ می‌کنند؟
در حوزه روانشناسی موضوعی داریم بنام درماندگی آموخته شده. حال روز ما جوانان اصلاح طلب در این استان همانند سگ‌های مارتین سلیگمن است. ما دچار درماندگی آموخته شده شده‌ایم. ما به یک اجماع حداقلی حول یک نامزد اصلاح طلب نیاز داریم.
ما معتقد هستیم نباید به هر قیمتی کنار کسانی باشیم که دل در گرو جریان اصلاح طلبی ندارند. جوانان در موقع نیاز خط اول هستند. امیدوارم در بقیه مراحل هم دیده شوند. هستند بزرگانی که نسبت به جوانان احساس مسئولیت می‌کنند و در بحث حتی اشتغال آنها هم قدم‌هایی بر می‌دارند ولی متاسفانه دولت دولت همفکر اصلاح طلبان نیست کمتر از 20 درصد مدیرانی که صاحب جایگاه شده‌اند خود را متعلق به اردوگاه اصلاحات می‌دانند. کاش بزرگان اصلاح طلب آن هم انرژی را که صرف گماردن مدیران (دونبشی که همچون موریانه به جان درخت لاغر اصلاحات افتاده‌اند و قومیت گرایی را بر اندیشه سیاسی ترجیح داده‌اند) را صرف اشتغال و کادر سازی جوانان اصلاح طلب برای آینده این جریان می‌کردند.


کد مطلب: 412801

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/interview/412801/نباید-قیمتی-کنار-کسانی-باشیم-دل-گرو-جریان-اصلاح-طلبی-ندارند-ایستادن-زارعی-باعث-استحاله-اصلاحات-باید-اسفند-94-لاک-بگیریم-طلبان-گزینه-واحد-پیروز-می-شوند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1