تاریخ انتشار
دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۲۱
کد مطلب : ۴۲۱۲۶۵
کبنا گزارش می‌دهد

تاخت و تاز آتش در جنگل‌های گچساران هنوز ادامه دارد / دود کمبود تجهیزات در چشم جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد

۰
کبنا ؛
آتش‌سوزی جنگل‌های گچساران همچنان ادامه دارد و هلی‌کوپترهای وزارت دفاع و شرکت نفت بر فراز گچساران در حال عملیات هلی برن نیروهای مردمی، منابع طبیعی، بسیج و... برای مهار آتش سوزی است.
200 هکتار از جنگل های گچساران در آتش سوخت، در حالی که این آتش از کوه‌های پشت دانشگاه آزاد شروع شد و در صورتی که بسیج نیروها و مدیریت به درستی صورت می‌گرفت، آتش در ساعت‌های اولیه کار مهار می‌شد. در ابتدا تعداد کمی از نیروهای مردمی وارد صحنه شدند، رفته رفته نیروهای محیط زیست و منابع طبیعی وارد شدند، اما آتش شعله ور و وزش باد هم کمک‌کار شد، تا غول آتش تا الان بتواند، در این جنگل‌ها جولان بدهند.
آتش کمبود تجهیزات بر خرمن جنگل‌ها
غلامحسین حکمتیان اصل مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد،
از مهار ۹۵ درصدی آتش سوزی جنگلها و مراتع شهرستان گچساران خبر داد و می‌گوید: جهت کمک به مهار و خاموش کردن آتش سوزی جنگلهای گچساران ۲ بالگرد هوانیروز، یک بالگرد شرکت نفت گچساران هم اکنون در منطقه مستقر شدند و قرار است یک هواپیمای آب پاش وزارت دفاع نیز مستقر شود.
وی اظهار کرد: از همه نیروهای مردمی و محلی و تشکل‌ها و دستگاههایی از جمله استاندار، مجموعه استانداری، فرمانداری گچساران، شرکت نفت گچساران، سپاه و بسیج، نماینده گچساران و باشت و هوانیروز بخصوص نیروهای مردمی و محلی منطقه و روستاهای اطراف که ما را در مهار و خاموش کردن این آتش سوزی کمک کردند، تشکر می‌کنم.
مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: آتش سوزی جنگلها با نیروی اداری مقدور نیست بلکه نیروی متخصص و آموزش دیده می‌خواهد.
حکمتیان اصل تصریح کرد: صعب العبور، سخت گذر و صخره‌ای بودن منطقه، وزش باد شدید و گرمای هوا از جمله دلایل طولانی شدن آتش سوزی جنگلهای گچساران است.
وی ادامه داد: ساعت ۱۶ عصر دیروز یکشنبه آتش سوزی مهار شد اما بعلت وزش باد شدید کنده‌های باقی مانده دوباره شعله ور شدند.
مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این سؤال که آیا با کمبود اعتبار برای مقابله با آتش سوزی جنگلهای استان مواجهید، عنوان کرد: در بخش اعتبارات استانی انتظار توجه ویژه داریم.
حکمتیان اصل تاکید کرد: در فصل زمستان و بارش‌ها با سیل مواجهیم که علت آن از بین رفتن و توجه نکردن به جنگلهاست، اگر پوشش جنگلی داشته باشیم با سیل مواجه نمی‌شود.
وی با بیان اینکه بالغ بر ۹۰ درصد استان کهگیلویه و بویراحمد را جنگلها و مراتع پوشش می‌دهد، گفت: درصورتی که به جنگل‌ها و منابع طبیعی توجه نکنیم در آینده آسیب‌ها و ضررهای جبران ناپذیری خواهیم دید.

بیشتر بخوانید:

عذاب سخت در انتظار عاملان آتش سوزی کوه‌های گچساران / شعله ور شدن مجدد آتش سوزی جنگل‌های گچساران/ تقاضای کمک برای مهار آتش سوزی


اعزام دو فروند هلی‌کوپتر به گچساران برای مهار آتش سوزی / تشکیل ستاد بحران / ۱۵۰ هکتار جنگل و مرتع گچساران در آتش سوخت / تاجگردون: کاش کنترل آتش سوزی جنگل‌ها دست به دست بین دستگاه‌ها نچرخد

گلایه های مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص آتش سوزی ها: یک ریال از اعتبارات استانی به منابع طبیعی اختصاص داده نشده / داوطلبان بدون تجهیزات آتش خاموش می کنند

نقش مردم و دستگاه های اجرایی در بحران آتش سوزی چیست؟ / گسترش آتش‌سوزی در کوه‌های گچساران تا شب گذشته ( + جزئیات و فیلم )

حکمتیان اصل با تاکید بر کمبود تجهیزات و امکانات لازم برای مقابله با آتش سوزی جنگل‌های استان اظهارکرد: تاکنون حتی یک ریال اعتبار برای خرید تجهیزات و امکانات جهت مقابله با آتش سوزی جنگل‌های استان پرداخت نشده است. در یک مورد سه میلیارد تومان بابت حقوق کارکنان طرح منابع طبیعی استان اختصاص داده شد.
وی با بیان اینکه وسایل لازم نیروهایی که برای کمک که به مهار آتش سوزی جنگل‌ها می‌آیند، نداریم و با شاخه درختان اقدام می‌کنند، افزود: بیش از ۶۰ دستگاه دمنده برای مقابله با آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع استان خریداری و بین شهرستانها توزیع شد که کافی نیست و به ۳۰۰ دستگاه دمنده جهت پوشش و مقابله با آتش سوزی جنگل‌های استان نیاز داریم.
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در اوایل آتش سوزی جنگل‌های استان هستیم، بیان کرد: برای پیشگیری از آتش سوزی جنگلهای استان، اکیپ‌های منابع طبیعی فعال هستند، اقدام به ایجاد آتش بر در نقاط بحرانی کرده‌ایم، اقدامات اولیه‌ای انجام شده اما نباز است که در مواقع آتش سوزی سایر دستگاهها کمک کنند.
سوختن بیش از ۲۰۰ هکتار جنگل و مرتع در گچساران
علی خوان‌پایه فرماندار شهرستان گچساران با بیان اینکه بیش از دویست هکتار از مراتع و جنگلهای این شهرستان در آتش سوخت گفت: این آتش سوزی از ظهر روز جمعه در این شهرستان آغاز شده است.
خوان‌پایه با بیان اینکه نیروهای امدادی در حال مهار آتش سوزی جنگلها هستند گفت: منابع طبیعی، محیط زیست، هلال احمر، سپاه و بسیج، تشکل‌های مردم نهاد، نیروهای مردمی روستاهای آبریگون، گناوه، اسلام آباد، تلخاب شیرین، نارک دیل و همچنین شوراها و دهیاری‌های اطراف آتش سوزی در مهار این آتش سوزی کمک کردند.
وی اضافه کرد: برای مهار آتش سوزی نیروها توسط بالگرد شرکت نفت گچساران با شش سورتی پرواز به محل آتش سوزی منتقل شدند.
 وی بیان کرد: سخت گذر بودن محل آتش سوزی و وزش باد باعث کند شدن عملیات مهار آتش شد.
   
پرواز هواپیماهای آبپاش و بالگردهای 214 بر فراز  جنگل‌های گچساران
در حالی که سه روز از سوختن 200 هکتار از جنگل های گچساران گذشت، مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد از حضور گسترده هواپیماها و بالگردها برای خاموش کردن آتش در جنگل‌های کوه خامی خبر داد.
وحید محمدی‌تبار با اشاره به آتش‌سوزی در کوه خامی در شهرستان‌های گچساران و باشت از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اوج آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های خنگ بنار است.
مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: هم اکنون بالگرد شرکت نفت و گاز گچساران در حال هلی‌برن نیروها به ارتفاعات خنگ بنار است و تا ساعاتی دیگر 2 فروند بالگرد 214 هوانیروز برای هلی‌برن تعدادی دیگر از نیروها وارد فرودگاه گچساران می‌شوند.
این مسوول گفت: یک فروند میل آبپاش 171 با ظرفیت 4 تن تا ظهر امروز در منطقه حضور پیدا خواهد کرد و پیگیر حضور یک فروند دیگر آبپاش در منطقه هستیم تا با این امکانات و حضور نیروها بتوانیم آتش را خاموش کنیم.
محمدی‌تبار با بیان اینکه آتش‌سوزی در ارتفاعات بسیار بالا و شیب بالای ۸۰ درجه رخ داد که این مناطق دارای صخره، پرتگاه و مکان های صعب العبور است، تشریح کرد: در حال حاضر ۳ فروند بالگرد هوانیروز ارتش جهموری اسلامی و شرکت نفت در حال هلی برن نیروهای مردمی، سپاه، بسیج، منابع طبیعی، شهرداری، فرمانداری، هلال احمر و نیروهای مدیریت بحران به ارتفاعات هستند.
محمدی تبار ادامه داد: هواپیمای آبپاش نیز در مسیر فرودگاه گچساران است و با همدلی که در مجموعه نیروهای استان و شهرستان وجود دارد و پیگیری های استاندار و نماینده مردم شهرستان گچساران و باشت، مسئولین هلال احمر، منابع طبیعی، سپاه، بسیج، نیروهای مردمی، شهرداری و همه دستگاه های اجرایی در حال همکاری هستند تا نیروها اعزام شوند و آتش سوزی هرچه سریع تر مهار شود.
وی افزود: همکاران ما در شهرستان با پشتکار تمام در حال انجام عملیات هستند تا حادثه آتش‌سوزی به پایان برسد.
 محمدی تبار ادامه داد: افراد را به بالای ارتفاع فرستادیم تا مختصات دقیق محل آتش سوزی را به ما بدهند تا در صورت رسیدن هواپیمای آب‌پاش بر اساس مختصات مورد نظر، آب پاشی صورت پذیرد.
محمدی تبار در پایان در خصوص زمان پایان مهار آتش سوزی بیان کرد: ‌نمی توان زمان مشخصی را برای پایان آتش‌سوزی در نظر گرفت چون منطقه کاملاً شیبدار است و مناطق صعب العبور زیادی دارد البته همه سعی خود را خواهیم کرد تا کوتاه‌ترین زمان ممکن آتش سوزی خاتمه  پیدا کند.
انتقال نیرو با بالگرد هوانیروز به کوه خامی
مسئول عملیات هلی برن نیرو برای مهار آتش سوزی منابع طبیعی منطقه گچساران و باشت، گفت: در پی اعلام آتش سوزی گسترده از جمعه دوم خرداد ماه در ارتفاعات خامی از توابع شهرستان‌های گچساران باشت و درخواست ستاد مدیریت بحران استان برای اعزام بالگرد به این منطقه مرتفع و صعب العبور، از صبح امروز یک فروند بالگرد ۲۱۴ از پایگاه هوایی مسجد سیلمان در محل وقوع آتش سوزی حاضر شد.
سرهنگ مرادی با بیان اینکه چهار سورتی پرواز برای انتقال نیرو به محل آتش سوزی آغاز شد گفت: با هر سورتی پرواز هفت نفر با مقداری آذوقه و تجهیزات برای مهار آتش به منطقه خنگ بنار و قلات گناوه منتقل می‌شود.
پیش از این بالگرد شرکت نفت و گاز گچساران تعدادی از نیروها را برای مهار آتش سوزی به این مناطق منتقل کرد.
محمدی تبار مدیر کل ستاد مدیریت بحران استانداری گفت: قرار است یک فروند هواپیمای آب پاش نیز تا ساعاتی دیگر برای مهار آتش سوزی وارد فرودگاه گچساران شود.
وحید محمدی‌تبار افزود: پوشش جنگلی و مرتعی پرپشت، وزش باد، کوهستانی و سنگلاخ و سخت گذر بودن منطقه آتش سوزی از جمله عواملی است که مهار آتش در ارتفاعات خامی را با مشکل مواجه کرده است.
کوه خامی با وسعت سی هزار هکتار جز مناطق حفاظت شده کشور و در حوزه استحفاظی دو شهرستان گچساران و باشت واقع شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

حافظ طبیعت
United States
اینطور که حکمتیان گفته انگار علت آتش سوزی زلزله گچساران بوده؟
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

«شهرداری دیگر مماشات نکند و منابعی که در اختیارشان گذاشتیم را هرچه سریع‌تر برای رفع نقص ...
۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

اکنون که یکی از عجیب‌ترین انتخابات‌های بعد از انقلاب تمام شد، انتظار آن بود که تحلیل‌ها ...
فایل های مرتبط
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1