تاریخ انتشار
جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب : ۴۱۵۲۸۴
مشروح سخنان هومان عسکری کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات مجلس گچساران و باشت در جمع خبرنگاران:

عزت شهر به شخص نیست عزت به رفع تبعیض و قوم گرایی است/ من آمده‌ام تا آخر بمانم، نیامده‌ام که بروم / تلاش دارم که انتقال مسئولیت به جوانان صورت بگیرد/من قانون خوانده ام، ما مجلس را می نویسیم و دیگران می آیند آنجا نماینده می شوند

۰
کبنا ؛هومان عسکری کاندیدای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه گچساران و باشت بعد از ثبت‌نامش در فرمانداری گچساران در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سئوالات آن‌ها پاسخ داد.
عسکری صبح امروز (15 آذر ماه 98) در جمع خبرنگاران در محل فرمانداری گچساران در پاسخ به اینکه چرا به انتخابات ورود کرده‌اید گفت: با نظر و دیدگاه خودم و مشورت با بزرگان وارد صحنه انتخابات شدم.
می گویند شما دیر امده اید و شاید چهره گمنامی باشید؟ با یک مثال برایتان توضیح می دهم. شده است دختری داشته باشید و شما چند سال درگیر خواستگارها باشید و در دقیقه 90 می بینید که پسر برادر شما یا یک فرد صالحی می آید، وکیل پایه یک هم هست پولدار هم هست. به کی دختر می دهید؟ چه بهتر از این.
وی در پاسخ به اینکه گرایش سیاسی شما چیست بیان کرد: من تشکیلاتی وارد انتخابات نشدم، تمایلات اصلاح طلبانه دارم ولی قشر عظیمی از اصولگرا را هم می شناسم که مردم دلسوزی هستند.
وی در پاسخ به اینکه عده ای می گویند اینکه عزت گچساران به سمت و سوی آقای تاجگردون برمی گردد نظر شما چیست؟ عزت شهر به شخص نیست، به برنامه هایش است به اینکه مادر گریه کنان و نامه بدست نباشد برای بچه اش. عزت به رفع تبعیض و قوم گرایی است. هیچ وقت هیچ شهری با شخص عزت پیدا نکرده اگرچه اقای تاجگردون از مفاخر این شهرستان هستند همه کاندیداهای پیشین، چه اقای جعفری، اقای نبی زاده و تاجگردون همه از مفاخر هستند و باید اینها را حفظ کنید. این شهر هم نیاز به مختار دارد و هم نیاز به خادم ملت. اما این تا زمانی است که مردم بخواهند. مختار تا زمانی مختار است که مردم بخواهند و خادم هم تا زمانی خواهد بود که مردم بخواهند.
وی در پاسخ به اینکه نظرتان درباره اعتراضات 98 چیست گفت: دو بحث درباره فتنه 98 و اعتراضات بنزینی است، یکی آنکه برخی آدم ها وارد صحنه شدند که تصمیمی نداشتند و احساساتی بودند و انگیزه ای برای حضور در این اتفاقات نداشتند اینها جزو جوانان هستند و همانطوری که رهبری فرمودند باید دلجویی شوند و جزو اینده داران این مملکت هستند و باید حوزه شان را از انهایی که به خاطر اوباش گری وارد این جریانات شدند جدا کرد. فصل الخطاب همه ما رهبری هستند. 
وی به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه چرا همه سران قشقایی همراهی تان نکرده اند گفت: من حقوق خوانده ام. اولین چیزی که یاد گرفته ایم درس عدالت و مساوات است. لری را بهتر از لرها و ترکی را بهتر از ترک ها می دانم و هر دو حوزه هم فعالیت کردم و قوم گرایی هم نکردم. دلیل اینکه نخواستم همه ی اقوام قشقایی همراهم باشد و از طوایف دیگر هم هستند به خاطر این بود که نخواستم ایل گرایی کنم لرزبان ها را می شناسم و دوستشان دارم و با این فرهنگ تربیت شده ام و بزرگ شده ام و افتخارم این است که در قشقایی بزرگ شدم تا بتوانم به مردم شهرستان خدمت کنم.
نکته دوم این است که من امده ام تا اخر بمانم نیامده ام که بروم. انسان زمانی که افقی را در نظر می گیرد همیشه به دنبال همان افق هست و دنبال ماندن در راه نیست. امده
آمده اید که به مجلس بروید یا اینکه برای کمک به بقیه آمده اید؟ خیلی ها این حرفها را می زنند ولی بیشتر این کاندیداهایی که  آمده اند شاخص هایی دارند که تشخیص می دهند که شاید 1 درصد احتمال می دهند وارد مجلس شوند و احتمال دارد که همین ها وارد مجلس شوند، یک زمانی هم فردی تصورش این است که 99 درصد احتمال دارد وارد مجلس شود ولی این اتفاق نیفتد، بنابراین این را مردم تشخیص می دهند.
چه نقطه ضعفی از نماینده کنونی دیده اید که ورود کردید گفت: همه ما نقاط ضعف و قدرت داریم. آقای تاجگردون از افتخارات این شهرستان است و باید هم بماند، ولی این تا زمانی است که مردم بخواهند. اما زمانی که مردم نخواهند بماند اگر بماند تبدیل به دیکتاتوری می شود. اما هر شخصی که بر اساس مشاوره و گرفتن نظر عموم مردم و مراجعه به اندیشه های عامه مردم اقدام به کاری کند مطمئنا از موفق ترین افراد خواهد بود ولی اعتقاد من این است که برای من اشخاص وتوانایی هایشان مهم است نه گرایش های سیاسی شان.
وی در رابطه با اینکه دیدارهایی با اصلاح طلبان داشته اید گفت: دیدارهایی با اصلاح طلبان داشتم ولی مسکوت بماند بهتر است.
وی در پاسخ به اینکه دو تا از نیروهای شاخص فولادی و خورشیدی از شما حمایت کردند.
برنامه تان برای  آینده چیست؟ خیلی کلی و خاص می گویم. همه ما جوان هستیم. همه کسانی که در چهل سال اول بودند رئیس بودند و مسئول. من بخاطر بیانیه کام دوم انقلاب تلاش دارم که انتقال مسئولیت به جوانان صورت بگیرد. چون نسل اول آخرین تلاش هایشان را دارند می کنند که این انتقال به کندی صورت بگیرد. من می خواهم تلاش کنیم و من هم می خواهم کاتالیزور باشم تا نسل جوان مدیر شوند. اکثرا شما می بینید که نسل اول هنوز در راس مدیریت هستند و پیشکسوت ها باید به عنوان مشاورین جوانان باشند. بانوان و جوانان ما باید 70 درصد مدیریت را بدست بگیرند.
اینکه نماینده وظیفه دارد کار شخصی انجام دهد این یراد دارد و عمده انرژی نماینده از این طریق گرفته می شود. مرکز پژوهش های مجلس در شورای اسلامی علنا اعلام کرده است از 100 درصد قوانین فقط 19 درصد قابلیت اجرایی دارد. این ایراد قانون گذاری است. در اکثر دنیا قوانینشان تا 90 درصد کاربردی است. ولی در اینجا تا 19 درصد کاربردی است.  چرا؟ چون وظایف نمایندگی با وظایف دیگر خلط شده و مرزشان مشخص نشده است. نماینده باید مطالعه کند و ببیند برای افزایش و بهبود وضعیت معیشت، رفع مشکلات و یا افزایش یارانه ها یا مسائل دیگر مطالعه کند و با آگاهی وارد می شود. مثلا برای افزایش یارانه ها، منابع را مشخص می کند تا اینکه به او بگویند منابع این است و تصویب شود. نه اینطور نیست، بلکه خود وی مطالعه می کند، منابع را مشخص می کند و از 45 هزارتومان بر اساس شاخصی که بالای چندصددرصد الان تورم شده است، یارانه را بالا می آورد. ولی وقتی نماینده دنبال کار شخصی می رود و به او می گویند که فلان چیز را تصویب کن، و همین مسئله ایجاد می شود که از 100 درصد قوانین فقط 19 درصد اجرایی می شود. شاید کاری کنند که پوپولیستی باشد و ظاهرش قشنگ باشد ولی اگر نماینده بطور دقیق کارش را انجام دهد در این شکی نکنید که آینده بهتری را برای مردم رقم خواهد زد.
در کدام کمیسیون مجلس می توانید حضور بیابید؟ من در همه حوزه ها می توانم حضور بیابم، چون در حوزه نفت کار کردم و برایم اهمیت دارد، در حوزه جرائم اقتصادی دفاع کردم، پیشگیری از جرائم اقتصادی کار کرده ام، بیشتر مایلم در کمیسیون انرژی باشم، در همه کمیسیون ها فعالیت کرده ام و فعالیت کارشناسی هم کرده ام.
عسکری در پاسخ به اینکه میزان آشنایی شما با مجلس چقدر است گفت: من قانون خوانده ام، ما مجلس را می نویسیم و دیگران می آیند آنجا نماینده می شوند حالا شما می گویید نماینده مجلس.
عسکری در پاسخ به اینکه «این تحلیل وجود دارد که حق قشقایی خورده شده، و آقای خورشیدی هم قبلا در نوشته هایشان عنوان کرده اند» با این وجود آیا شما آمده اید که نماینده قشقایی باشید و حق آنها را بگیرید یا نماینده مردم خواهید بود؟ گفت: من حقوق خوانده ام و عدالت برایم مهم استف قشقایی و لر و ترک و گناوه ای و خوزستانی و دهدشتی یکی است. نماینده بودن زمانی است که من بین همه اینها عدالت برقرار کنم. به هیچ عنوان نه در زمان حال و نه در گذشته مشکلی با نمایندگان ادوار گذشته ندارم. و من حتما از مشاوره نمایندگاه ادوار گذشته استفاده می کنم. کاری که در شهرهای دیگر انجام می شود و من در گچساران ندیدم. در شهرستان های دیگر اینطور است که ماه اول نماینده جدید جلساتی برگزار می کند و از مشورت بزرگان و نمایندگان استفاده می کنند. اما تبعیض نه فقط به ترک، به لر هم وارد شده است. و ما به دنبال این هستیم که تبعیض نباشد. اینکه حق قشقایی خورده شده فقط نیست، این حرف همه مردم است و از اقوام مختلف انتقاد و اعتراض دارند. در انتخابات مشخص می شود که عدم رضایت تا چه اندازه است، اولین نشانه عدم رضایتمندی این است که افراد زیادی کاندیدا شده اند. دور گذشته نماینده آمد، همه رضایت داشتند و کسی کاندید نشد، و چرا این دوره تعدد کاندیدا داریم؟ به دلیل عدم رضایت.
عسکری در پاسخ به اینکه شعار شما برای حضور در انتخابات چیست و چه معایبی در نماینده دیده اید گفت: شعار انتخاباتی من «عبور از شعار» است. پایان عبور از شعار است. تاجگردون توانایی های شخصی دارد و استعدادهای خانوادگی دارد و ویژگی هایی و روابط نسبی و سببی دارند و باعث شده از ادم های موفق جامعه باشند. این ویژگی های انتسابی برای همه مصداق پیدا می کند.
اقای تاجگردون از انسان های شایسته بوده ولی زمان متناسب با شرایط کشور فرق می کند، اقبال عمومی جامعه و اینکه مردم چه چیزی را انتخاب می کنند مهم است.  مثلا آقای لاریجانی زمانی فعالیت خوبی داشت ولی الان اقبال کم شده است و ایشان رفتند. این مطلب اول.
در ارتباط با اینکه چه معایبی دارند مردم بر روی تبعیض ، خانواده گرایی، قوم گرایی و انتسابات خانوادگی تاکید می شود. اینها موضوعاتی است که باید سعی کنند رضایت عامه مردم را بدست اورند. اعتقاد من این است که آقای تاجگردون چون دارد افول می کند اگر ورود نکند بهتر است و در دل ها هم ماندگار خواهد ماند. ولی اگر اسرار بورزد و بخواهند که مردم برخلاف میل خود، ایشان را دوباره انتخاب کنند صدمه به خود ایشان می خورد و محبوبیتشان نیز از بین خواهد رفت.
وی در پاسخ به اینکه چه نویدی برای جوانان دارید گفت: من جوان هستم و در شرکت های زیادی فعالیت کردم، اما ندیدم جایی نسل جوان مدیریت داشته باشد. هنوز در دهه 40 خیلی ها دارند مدیریت می کنند که این باید اصلاح شود. شک نکنید که اگر نماینده شوم شک نکنید 70 درصد مدیریت در دست جوانان خواهد بود و شک نکنید که از بانوان در بدنه مدیریتی استفاده خواهم کرد. چه ایرادی دارد که ما از بانوان در بدنه مدیریتی استفاده کنیم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

ایرانی گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
بالاخره اومد ..خبر خوبی بود و مطمئنم خبرهای بهتری در راه خواهد بود..🌹🌹
بنگرو
Romania
مصاحبه شما اینو به خواننده منتقل میکنه.آدم روشنفکر،معتدل و باسوادی هستین
اغلوووووم
Iran, Islamic Republic of
یکی بگه چه گفت اصلا،من که اصلا متوجه نشدم ککام جان
ARMAN
Iran, Islamic Republic of
من خودم اونجا در جلسه بودم که دکتر عسکری گفت شهر هم مختار میخواهد هم خادم
با این کارها نمیتونید عسکری رو خراب کنید
علی
Iran, Islamic Republic of
به نظرم ترک باسواد و تحصیل کرده و خوشتیپ توی گچساران بوده..ونیازی نیست ی رو بیاری که هیچ چای گچساران و باشت رو بلد نیست..به نظر خودتون آقایانی که همراه این کاندید اومدید.یعنی خدا وکیل این میتونه گچساران رو نجات بده..بابا حداقل یکی از خودتون کاندید میشدید که هم شناخته بودین و هم زیبا تر و هم باکلاستر.....ولی حس میکنم هدف خدمت نیست..بوی چیزی دیگر میدهد.
Iran, Islamic Republic of
حالایعنی ایشون وکیل وپولداارررر؛هستند؟

اصلاخودم براش رای جمع میکنم
ولی ازشوخی گذشته این موضوع چی هست که چندتاازکاندیداهاعنوان کردند؛اقای تاح گردون میخوان به زورخودشون روبه مردم غالب کنند؟
Iran, Islamic Republic of
واقعا راست میگین؛اقای تاج گردون نبایدکاندیدبشن؛چون خلایق هرچه لایق؛
آرو
Iran, Islamic Republic of
همش شد من حقوق خوانده ام يلد روحاني افتادم
Iran, Islamic Republic of
الم قشقایی
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1