کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بررسی مناقشات پیرامون احداث مرکز بهداشتی درمانی خیرآبادسفلی؛

بی‌قانونی به چه کسی ختم می‌شود؟/ گچساران به دوره قبل از زکریای رازی رسیده است؟

11 مهر 1398 ساعت 21:36

از سخنان خوانپایه پیداست اظهارنظر وی کارشناسی نیست، چون از طرفی بر اساس نامه کارشناسی و مصوبه قانونی جمعیت روستای خیرآباد سفلی(اشکفت شیری، کل سیف اله ، آبریزی)(1164 نفر) بیشتر از خیرآباد علیا(مردان معصوم ، ده ناصر ، ده خلیفه)(980 نفر) است، و با اینکه تخصص خوانپایه مهندسی راه است و وی مدتی سمت مدیرکلی راهداری و حمل و نقل استان را داشته است ولی درباره شاخص «سهولت دسترسی» و دراین باره که «روستای خیرآباد سفلی از نظر سهولت دسترسی برای دیگر روستاها مکان بهتری است» چیزی نگفته است، با این حال وی گفته است اعتقادم بر این است روستای خیرآباد علیا مستحق تر است، این در حالی است که خیرآباد از سفلی و علیا و غیره همگی به دلیل داشتن زمین های کشاورزی، برنج کاری بطورمتوسط از نظر شرایط اقتصادی و معیشت یکسان هستند.


چندی است احداث درمانگاه روستای خیرآباد سفلی به حاشیه رفته است و پس از اینکه رئیس دانشگاه علوم پزشکی دستور به اجرایی شدن طرح و ساخت و ساز داد، با اعتراضاتی از سوی اهالی خیرآباد علیا مسئولان از ادامه کار احداث جلوگیری کردند.
جریان از چه قرار است؟ در شهریورماه سال 95 بر اساس طرح اصلاح و بازنگری طرح گسترش شبکه های بهداشتی و درمانی به همت حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد جهت منطقه خیرآباد یک باب مرکز بهداشتی درمانی در روستای خیرآباد سفلی تصویب گردید.
به گفته معتمدان بر اساس این مصوبه قانونی سه تن از کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاون بهداشتی وقت دانشگاه، مدیر وقت و کارشناسان گسترش شبکه های معاونت بهداشتی، رئیس وقت شبکه بهداشت شهرستان گچساران، رئیس وقت مرکز بهداشت شهرستان با درنظرداشتن استانداردهای وزارتی حاکم  از جمله تراکم جمعیتی، مسیر طبیعی حرکت مردم به مرکز شهرستان و مسیرجاده اصلی همه روستاهای منطقه خیرآباد، سهولت دسترسی یکسان برای مردم منطقه و ... روستای خیرآباد سفلی با جمعیت 1164 نفر و موقعیت جغرافیایی مناسب و منطبق بر استانداردهای وزارتی به عنوان محل احداث و استقرار مرکز خدمات جامع سلامت روستایی منطقه تعیین و مشخص گردید. همچنین با احداث درمانگاه در خیرآباد سفلی روستای خیرآباد گهر و خیرآباد قلعه مدرسه با جمعیت 750 نفر، به دلیل نزدیکی به خیرآباد سفلی می توانند از خدمات این مرکز بهرمند شوند.
در زمستان 95 روستای خیرآباد علیا نامه ای مبنی بر اینکه  «روستای خیرآباد علیا خواستار تغییر مکان درمانگاه از خیرآباد سفلی به خیرآباد علیا است» به مجلس شورای اسلامی نوشته و خواستار تجدیدنظر برای تغییرمکان درمانگاه شدند، که به دلیل موارد کارشناسی ذکرشده با این درخواست موافقت نشده است.
پس از چند سال تاخیر در کلنگ زنی و شروع به کار، در مرداد 98 به دستور رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان پیمانکار شروع به کار کرده، تخریب و خاک برداری صورت گرفته، نقشه درمانگاه کشیده شده، مصالح برای ساخت و ساز آورده شده که در تصویر قابل مشاهده است. تا اینکه در چند هفته گذشته برخی اهالی روستای خیرآباد علیا نسبت به حق قانونی و احداث درمانگاه در این مکان اعتراض کرده و جلوی فرمانداری گچساران اعتراض کرده و شعار دادند که طی آن مسئولان در پی حل مسئله و خواباندن سروصداها برآمدند. اما اعتراضات به گونه ای پیش رفت که هفته گذشته با تشکیل جلسه در یاسوج، از ادامه ساخت و ساز جلوگیری شد و ظاهرا مسئولان تسلیم خواست عده ای شده اند و به نتیجه رسیده اند که مکان دیگری را برای درمانگاه انتخاب کنند و حال مردم روستای خیرآباد سفلی (ده سیف الله، اشکفت شیری و آبریزی) نسبت به این اقدام غیرقانونی مسئولان ابراز نارضایتی کرده اند.
نامه ایلامی به عبدالرحیم رحیمی فرماندار پیشین
بر اساس مستندات و گفته معتمدان خیرآباد سفلی در سال 97 نامه ای جهت «تغییر مکان مرکز بهداشت جدید» به دانشگاه علوم پزشگی استان نوشته می شود که بر این اساس مهرماه 1397 ، اورنگ ایلامی رئیس دانشگاه در نامه ای خطاب به عبدالرحیم رحیمی فرماندار وقت، با عنوان «عدم امکان مرکز خدمات جامع سلامت در روستای ده ناصر و لزوم احداث آن در روستای خیرآباد سفلی»، نظر به شرایط و استانداردهای وزارتی ذکرشده درباره انتخاب مکان، تغییر مکان مرکز را غیرقابل قبول اعلام می کند و آن را امکان پذیر نمی داند.  
اظهارات علی خوانپایه فرماندار فعلی
خوانپایه فرماندار فعلی شهرستان گچساران، پس از حواشی ایجاد شده و اعتراضات برخی از اهالی خیرآباد علیا در جلوی درب فرمانداری، در آخرین اظهارنظر خود گفته است: بنده به شخصه اعتقادم بر این بود که 4 روستای خیرآباد علیا مستحق‌تر هستند و خیرآباد سفلی جمعیت کمتری را در بر می‌گرفت، بحث‌هایی میان ما و دانشگاه علوم پزشکی به وجود آمده بود، اما در هر حال  اگر برای یک پروژه خون از دماغ کسی بیاید قطع یقین بازتاب و عواقبش بیشتر از این است که بخواهیم بیمارستانی احداث کنیم.
از سخنان خوانپایه پیداست اظهارنظر وی کارشناسی نیست، چون از طرفی بر اساس نامه کارشناسی و مصوبه قانونی جمعیت روستای خیرآباد سفلی(اشکفت شیری، کل سیف اله، آبریزی) (1164 نفر) بیشتر از خیرآباد علیا (مردان معصوم، ده ناصر، ده خلیفه) (980 نفر) است، و با اینکه تخصص خوانپایه مدیریت راه است و وی مدتی سمت مدیرکلی راهداری و حمل و نقل استان را داشته است ولی درباره شاخص «سهولت دسترسی» و دراین باره که «روستای خیرآباد سفلی از نظر سهولت دسترسی برای دیگر روستاها مکان بهتری است» چیزی نگفته است، با این حال وی گفته است اعتقادم بر این است  روستای خیرآباد علیا مستحق تر است، این در حالی است که خیرآباد از سفلی و علیا و غیره همگی به دلیل داشتن زمین های کشاورزی، برنج کاری بطورمتوسط از نظر شرایط اقتصادی و معیشت یکسان هستند.
سیاست های میلی و نظرات غیرکارشناسی/ داستان زکریای رازی
اما موضوع مهم در سخنان خوانپایه این است که وی نظر کارشناسی شده دانشگاه علوم پزشکی را نقض کرده و مشخص نیست بر چه اساسی و با چه علمی درباره مکان مناسب برای درمانگاه نظر می دهد، آیا اعتراض عده ای از مردم وی را به این نظر رسانده است؟ آیا صرف اعتراض کردن دلیلی می شود برای آنکه حق زیرپا گذاشته شود؟ ضمن آنکه به حق بودن هر اعتراضی باید بررسی شود و بی دلیل نباید از افرادی طرفداری کرد، در رابطه با نظرات غیرکارشناسی مسئولان، داستانی از اندیشمند قرن 2و3 زکریای رازی موجود است درباره مشخص کردن مکان بیمارستان توسط وی، که رازی برای مشخص کردن اولین بیمارستان برای شهرش، چند عامل را مورد بررسی قرار داد و به نتیجه منطقی و علمی رسید و بهترین محل برای بیمارستان را مشخص کرد، فی الحال بیش از 10قرن از زمان زکریای رازی گذشته، چه بر سر ما آمده و چطور ممکن است که سازمان ها این چنین در کار یکدیگر دخالت کرده و از همه مهمتر آنکه نظرات غیرکارشناسی دهند. موضوعی که حتی مسئولان در مجلس شورای اسلامی به آن صحه گذاشته و تغییر مکان را غیرممکن دانسته اند را به مناقشه بکشانند و قصد تغییر آن را داشته باشند.
مسئولان بر اساس قانون حکم کنند
بنابراین در این مورد خاص بهتر آن است که مسئولان بر اساس قانون رفتار کنند، به قانون پایبند بمانند، تا شاهد چنین افعالی نباشیم، چرا که اگر موضوع به این واضحی که قانون به صراحت درباره آن حکم کرده زیرپا گذاشته شود و حقوق عده ای به ناحق پایمال شود، برای موضوعات و اتفاقات امثالهم چه مسائلی پیش می آید!با آنکه شورای روستا پیگیر حق قانونی خود بوده اند و با مسئولان استان در این رابطه مکاتباتی داشته اند، این موضوع در هاله ای از ابهام فرورفته است. انتظار است مسئولان از جمله فرماندار و رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گچساران، استاندار، نماینده شهرستان های گچساران و باشت، رئیس علوم پزشکی استان نسبت به چنین اعمالی و اعتراضاتی که مصوبات قانونی را زیرپا می گذارند پیگیر و پاسخگو باشند! اگر نماینده شهرستان در اقدامی نمادین این موضوع را در صفحه اینستاگرام خود قرار می داد و مسئولان کشوری را بر می انگیزاند شاید این موضوع نیز حل می شد!
اخیرا نیز کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد در جلسه‌ای با مدیران استانی حساسیت خود را نسبت به وظایف مدیریتی مدیران نشان داد و از مدیران خواست به جای گزارش نویسی که وظیفه کارشناسان است به وظایف اصلی خود رسیدگی کنند، ضمن آنکه موضوع گمگشته در این استان مدیریت قوی است و چندی ست که این موضوع در شهرستان گچساران نمود بیشتری دارد و همت مسئولان را در این باره میطلبد که به دور از سیاستهای پیشین و با درنظر گرفتن حقوق مردم پیگیر مطالبات باشند.

----------------------------------------------------
خبرنگار: سیده زهرا حسینی فر


کد مطلب: 413447

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/413447/2/بی-قانونی-کسی-ختم-می-شود-گچساران-دوره-قبل-زکریای-رازی-رسیده

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1