تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۵۹
کد مطلب : ۴۱۰۸۱۹
پشت طلاق‌ها در کهگیلویه و بویراحمد چه اتفاقی می‌افتد؛

طلاق در بین کارمندان کهگیلویه و بویراحمد بیشتر است / 842 دانش‌آموز طلاق در استان / پژوهش‌های که در قفسه کتابخانه‌ها خاک می‌خورند / علت طلاق و خودکشی‌ها در استان

۲
کبنا ؛نشست آسیب‌های اجتماعی طلاق و راهکارهای جلوگیری از رشد طلاق در خانواده‌های کهگیلویه و بویراحمدی روز (پنجشنبه 13 تیرماه 98) با تلاش قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد در سالن فارابی شهر یاسوج برگزار شد.
به گزارش کبنا، این جلسه با حضور خانم عظیم زاده اردبیلی مدرس و دانشیار دانشگاه امام صادق (ع)، مهدوی مسئول بسیج دانشجویی استان، نظری معاون سیاسی امنیتی استاندار، مدیرکل آموزش و پرورش استان، مدیرکل امور بانوان استانداری، سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولانی از دادگستری، نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی و دانشجویان برپا شد.
شهرام مهدوی‌مطلق مسئول بسیج دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد در ابتدای جلسه با تشکر از هسته علمی بسیج دانشجویی دانشگاه یاسوج و مسئولین گفت: آسیب‌های اجتماعی یک مسئله جدی است و همانند یک مرگ خاموش دارد ارکان جامعه و نظام خانواده را تضعیف می‌کند. و حل مشکلات اجتماعی از زاویه ساختارهای تعریف‌شده در سیستم‌های اداری و نهادی خیلی مثمر ثمر نیست، اگر بود با صرف بودجه‌های کلان حداقل باید از رشد چنین مشکلاتی جلوگیری می‌شد.
 وی افزود: پدیده طلاق در حوزه آسیب‌های اجتماعی، خود منشأ آسیب‌های دیگری است و خود آسیب‌های دیگری تولید می‌کند. اگرچه در ارائه آمارها غیر مستند گویی و اغراق زیاد هست، اما در استانی همانند کهگیلویه و بویراحمد که ازلحاظ شاخص آمار جمعیتی رتبه 29 را در کشور دارد اما ازلحاظ طلاق جزء 10 استان بالای جدول است، آمار نگران‌کننده و قابل‌تأملی است.
مهدوی مطلق با توجه به نحوه برخورد و همکاری برخی ادارات و نهادها با دانشجویان و هسته‌های تخصصی مطالبه گری دانشجویان بسیجی، گفتند، وقتی نهاد، سازمان وادارهای که مسئولیت مستقیم در آسیب‌های اجتماعی دارد، جوانان دانشجوی دغدغه مند را درک نمی‌کند و جدی نمی‌گیرد، طبیعی است که در بحث آسیب‌های اجتماعی ناموفق خواهد بود، چراکه وقتی جوان سالم را شما جدی نمی‌گیرد، کاملاً بدیهی است که جوانان دچار شده به آسیب‌های اجتماعی را اساساً نمی‌بینید.
 این یک نشست کاملاً کارشناسی و تخصصی است و نمونه‌ای از پیوند دانشجویان با جامعه و انشا الله مقدمه‌ای برای پیوند دانشگاه و جامعه باشد.
 
طلاق در کارمندان نسبت به خانه‌داران بیشتر / زوجین کارمندان 27 درصد طلاق‌های استان را شامل می‌شوند
شیرعلی خرامین عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در این نشست درباره طلاق گفت: طلاق همانند ترشح محتویات زخم عمل است اگر بماند بیمار با خطر روبه‌رو است، لذا دو راه پیشنهاد است یا آنتی‌بیوتیک دهید تا این عفونت را از بین ببرد و اگر نشد باید با شیلنگی وصل کنند و این عفونت را از بدن بیرون بکشند، طلاق این لوله کشنده است که باید در شرایط حاد از آن استفاده شود. طلاق مانند پیچ‌هایی است که باید آن را به‌درستی ببندیم.
 وی عنوان کرد: بیش از ۱۵۰۰ تحقیق انجام‌شده که تفاوت سن، تفاوت تحصیلات، شناخت ناکافی و کمبود مهارت‌های زندگی و مهارت‌های ارتباطی، عدم شناخت زندگی و مداخله خانواده‌ها و اعتیاد مهم‌ترین دلایل طلاق در استان است.
خرامین اظهار کرد: استقلال مالی خانم نیز از دیگر دلایل طلاق در استان است طلاق در کارمندان نسبت به خانه‌داران بیشتر است چون استقلال مالی دارند در تصمیم‌گیری برای طلاق آن‌ها را بیشتر ترغیب می‌کند.
وی تأکید کرد: همچنین برخلاف باور عموم و آنچه در رسانه‌ها گفته می‌شود در این تحقیقات ثابت شد که بیکاری و فقر کمترین تأثیر را در طلاق‌های استان ما دارد. لذا اگر درب طلاق بسته شود اما مهارت‌های زناشویی و ارتباطی را بالا نبریم کار خطرناکی است که می‌تواند تنش در خانواده و خودکشی را بالا ببرد.
 
یک میلیارد و 400 میلیون تومان از بودجه استانی به بحث طلاق و مشکلات اجتماعی اختصاص داده شد
معاون سیاسی و امنیتی استاندار با اشاره به رشد روزافزون طلاق و اهمیت ویژه توجه به آن؛ بیان داشت: تشکر و قدردانی می‌کنم از دختران و پسران دانشجو قرارگاه شهید احمدی روشن که به آسیب‌های ورود تخصصی داشتند و امیدوارم با جدیت و نیروی جوانی خود در کنار کمک و همیاری نهادها وادارات مربوطه اقدامات مؤثری را برای مقابله با پدیده شوم طلاق بردارند.
زندگی‌های اجباری باعث مشکلات هم‌زمان طلاق و خودکشی می‌شود که در برخی موارد این دو آسیب رابطه‌ی معناداری باهم دارند. اما امروز متأسفانه رشد افراطی طلاق در استان زنگ خطری است که باید جدی گرفته شود.
 وی افزود: زمانی طلاق منفور بود و امروز کار به‌جایی رسیده که عین آب خوردن انجام می‌شود، زیرا بدون شناخت کافی ازدواج می‌کنند و سریع دنبال طلاق می‌روند، به همین دلیل سن جامعه مطلقان ما خیلی بالاست.
نظری ادامه داد: زوجین تا قبل از ازدواج ارتباط خوبی دارند و بعد از ازدواج دچار مشکلات جدی می‌شوند، بی‌احترامی‌ها، عدم تعامل و ارتباط زوجین، عدم برخورداری از مهارت‌های زندگی از عوامل اصلی این مشکلات است. در این زمینه کارهای فراوانی انجام‌گرفته به‌طوری‌که در سال گذشته یک میلیارد و چهارصدمیلیون تومان از بودجه استانی به بحث طلاق و مشکلات اجتماعی اختصاص داده شد، اما جزیره‌ای کار کردن باعث می‌شود اقدام ملموس و پایداری را شاهد نباشیم.
 وی افزود: همه‌ی ما باید تلاش کنیم مهارت‌های زندگی را آموزش دهیم اگر نشاط در جامعه ایجاد شود می‌تواند در کاهش آسیب‌ها نیز مؤثر باشد متأسفانه کارها جزیره‌ای است، در کارگروه اجتماعی نیز این موضوع مطرح شد، گاهی اغراق در آمار نیز وجود دارد و این آمارها باعث می‌شود قبح طلاق شکسته شود نشر این آمارها هزینه دارد و باعث مأیوس کردن مردم و رشد این آسیب‌ها دارد.
معاون سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در پایان گفت: گاهی کسانی که بدون سند و مدارک هر حرف می‌زنند و باید از آنها سئوال شود.
 حجت الاسلام مرتضوی نماینده دادستان در ادامه این نشست ضمن تبریک روز دختر گفت: پیامبر اکرم (ص) فرمودند؛ من برای تکمیل مکارم اخلاق مبعوث شدم و همه‌ی فروعات دینی فدای اخلاق می‌شود. و همچنین نقل است " کافر خوش‌اخلاق به بهشت نزدیک‌تر از مسلمان بداخلاق است.
وی ادامه داد: 11 نفر از ائمه معصوم ما را مسلمانان بداخلاق به شهادت رساندند. اگر اخلاق در جامعه حاکم باشد، این آمارها وجود ندارد و این‌همه مشکل نبود. اخلاق وقتی نباشد هیچی وجود ندارد اخلاق که نباشد قتل، اختلاس، سرقت، خودکشی و طلاق هست. شمرِ نماز شب خوان چون یک صفت اخلاقی یعنی "رحم" نداشت آن فاجعه را کربلا به وجود آورد. همه مشکلات جامعه ما ریشه در اخلاق دارد و باید به این مقوله بیشتر پرداخته شود، اخلاق آن‌قدر مهم است که برای آن جبریل نازل می‌شود.
  حجت‌الاسلام مرتضوی بیان کرد: اگر درست بررسی کنیم همه مشکلات ریشه در بداخلاقی روایت هست که بداخلاقی گناهی است که بخشیده نمی‌شود، اگر توانستیم اخلاق اسلامی را در جامعه حاکم کنیم این مسئله طلاق، اعتیاد و خیانت زوجین را نداریم.

هادی زارع‌پور مدیرکل آموزش و پرورش در استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: در آموزه‌های دینی ما درزمینه‌ی تحکیم بنیاد خانواده تأکید شده است توصیه‌هایی نیز که عاقلانه انتخاب و آگاهانه زندگی کنیم و گاهی توجهی به این موضوعات نمی‌شود، ترکش‌های طلاق به سمت آموزش‌وپرورش می‌آید و بیشتر با بچه‌های طلاق برخورد داریم.
وی افزود: استان ما اولین استانی بود که اطلسی با نام اطلس آسیب‌های دانش‌آموزی را طراحی و تدوین کرد و به الگویی در سطح کشور تبدیل شد و الآن در استان‌های دیگر نیز این اطلس اجرایی شد. همچنین با بررسی‌های که انجام شد نقشه مناطق در معرض آسیب استان را طراحی کردیم سعی کردیم برنامه‌ها و راهکارهایی درزمینه‌ی کاهش آسیب‌های اجتماعی را اجرا کنیم.
 زارع پور گفت: من با پنهان‌کاری مخالف هستم و باید شفاف‌سازی کنیم و واقعیت‌ها گفته شود. در سال 97 تعداد 842 نفر فرزند طلاق داشتیم که این خود معضل جدی است. مهم‌ترین کاری که در مجموعه آموزش‌وپرورش داریم انجام می‌دهیم بحث تاب‌آوری است. یکی از ریشه‌های آسیب‌های اجتماعی عدم تاب‌آوری و و کم تحملی و کم طاقتی زوجین است.
ازدواج‌های تحمیلی و ناخواسته در برخی مناطق، عدم هم سطحی، خشونت، عصبانی، دخالت وابستگان، فضاهای مجازی، انحرافات جنسی، ذهن خوانی غلط، مادی گرایی، گذر جامعه از یک سامان به سامان جدید، بی توجهی به مسائل شرعی، اختلافات سنی بالا و ... از ریشه‌های طلاق در این استان به شمار می‌رود.
 
بیکاری و فقر کمترین تأثیر را در خودکشی و طلاق استان دارند/ خودکشی در استان 20 درصد و طلاق 5 درصد کاهش پیدا کرد
 حجت الاسلام میرمحمدی مدیرکل اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: خدایی ناکرده در حیطه مسائل اجتماعی نباید سیاسی‌کار شود و چنین دیدی را نسبت به مسئولان و نهادهای مربوطه داشت.
در بحث مشکلات اجتماعی و عدم برخورد اصولی و پیشگیری از آن، من روحانی و جامعه روحانیت مقصر است، تا دانشگاه، آموزش و پروش و خانواده اما مقصر اصلی دولت‌ها بودند که متأسفانه برنامه مدون و راهبردی برای مقابله با این آسیب‌ها نداشتند و حتی در برهه‌ای آن را رها کردند.
وی افزود: در بحث طلاق خوشبختانه کارهای خوبی در استان صورت گرفت، از سه سال قبل کارگروهی متشکل از کارشناسان حوزه‌های مختلف تشکیل و اقدام به شناسایی کامل عوامل طلاق در استان کردیم. و به این نتیجه رسیدیم که 50 درصد طلاق‌ها به دلیل اختلاف فرهنگی و عقیدتی زوجین و خانواده‌های آنان بود.
میرمحمدی عنوان کرد: عده‌ای از دوستان برای اینکه نظام مقدس جمهوری را زیر سؤال ببرند، اقدام به نشر اکاذیبی با تیترهای چون بیکاری و فقر عامل اصلی طلاق‌ها است. درحالی‌که با توجه به آماری که ما در استان به دست آوریدم کمتر از 3 درصد طلاق‌ها به دلیل بیکاری و فقر است، اما برعکس بیشترین آمار طلاق در بین کارمندان و مهم‌ترین عامل طلاق در استان ما دخالت والدین است که شامل 27 درصد طلاق‌های استان می‌شود.
فقر و بیکاری هیچ تأثیری در خودکشی‌های استان ما ندارد
جالب‌تر این است که دانشگاه علوم پزشکی با حوزه اجتماعی استانداری پژوهشی در مقوله خودکشی انجام دادند، و آمار باورنکردنی از این تحقیقات به دست آمد، که فقر و بیکاری هیچ تأثیری در خودکشی‌های استان ما ندارد و این عوامل آماری 0 درصدی دارند.
 خوشبختانه با اقداماتی توسط کارگروه‌های ویژه انجام گرفت، موفق شدیم معضل خودکشی را در استان 20 درصد و معضل طلاق را نیز 5 درصد کاهش دهیم که این موفقیت خیلی خوبی برای استان است.
با اقداماتی که در حال انجام است و در اختیار عموم نیز قرار خواهد گرفت طی سال جاری و سالهای آینده امیدواریم شاهد کاهش هرچه بیشتر آسیب‌های اجتماعی باشیم. اما همان‌طور که عزیزان نیز اشاره داشتند اول اینکه باید از جزیره‌ای کار کردن پرهیز کنیم و دوماً برای رسیدن به این هدف نیاز به همیاری و همکاری تک‌تک مسئولان و همین‌طور خود مردم نیازمندیم.
 آذر صفایی نیا مدیرکل امور بانوان استانداری کهگیلویه و بویراحمد از عدم حضور مدیران دانشگاه‌های استان در این نشست انتقاد کرد و گفت، پژوهش‌های دانشگاهی در دین خصوص یا کاربردی نیستند و یا بکار گرفته نمی‌شوند و در دانشگاه‌ها خاک می‌خورند.
صفایی نیا با بیان اینکه در استانداری کهگیلویه و بویراحمد پایه گذار کارهای خوبی در استان بودیم، افزود: مشاورهای قبل از ازداج از استان ما شروع شد و در دفتر امور بانوان و خانواده استانداری هر جا ورود کردیم، نقش ستادی خودمان را ایفا کردیم و جای هم پا را فراتر گذاشتیم و کار اجرایی کردیم.
وی در ادامه دانشگاه‌ها را به باد انتقاد گرفت و بیان کرد: حلقه‌ی ارتباط پژوهش و آسیب‌های اجتماعی مفقود شده است و کجا وقتی از دانشگاهیان خواستیم که در حوزه پژوهشی کاری انجام بدهند، بدون پول آن پژوهش را انجام داده است.
مدیرکل امور بانوان استانداری کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با بیان اینکه امور بانوان استانداری اعتبار ریالی ندارد، تصریح کرد: نقش دانشگاه در آسیب‌های اجتماعی مفقوده است. وقتی اطلاع رسانی و اگاهی رسانی نهادینه نشده است باید هم شاهد آسییب های جدی در سطح جامعه باشیم. نقش بی بدیل آموزش اطلاع رسانی و اگاهی رسانی که وظیفه آن بر دوش دانشگاه است در جامعه ما فراموش شده است. چرا باید پژوهش‌ها در کتابخانه‌ها خاک بخورند.
صفایی تاکید کرد: اگر جلسه‌ای باشد، من پای کار هستم اما دستمان از اعتبار خالی است، با این وجود کارهای خوبی انجام گرفت، به طوریکه کارگاه‌های بین نسلی بین استانداری و آموزش و پرورش را انجام دادیم.
 حجت الاسلام جعفری مدیره حوزه علمیه خواهران کهگیلویه و بویراحمد در ابتدا از مدیرکل امور بانوان انتقاد کرد و گفت: شما کسی هستید که باید پاسخگو باشید و نباید الان بگوی، دست من خالی است، اینهمه اعتبار در اختیار شما قرار گرفته است.
وی در ادامه از عدم توجه و استفاده از توان حوزه‌های علمیه خواهران در سراسر استان در خصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی انتقاد کرد و بیان داشت؛ انتظار است اگر کار واقعی می‌خواهد در این خصوص شکل گیرد یک کار قرارگاهی و با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود و خاصه حوزه علمیه انجام شود.
خانم «عظیم زاده» اردبیلی دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) در این جلسه گفت: همان‌طور که عزیزان هم اشاره کردند، مسئله تاب‌آوری مهم‌ترین اصل در زندگی زناشویی وزندگی ساده و سالم است.
وجود چنین جلساتی صد درصد باعث می‌شود که مدیران ارشد استانی بهتر در جریان امور قرار گیرند و با اشترک گذاری اقدامات و اطلاعات هر اداره و نهاد هم از موازی کاری جلوگیری می‌شود و هم به‌راحتی می‌توان نقاط ضعف کار را پوشش داد.
 وی ادامه داد: و باید از شما مدیرانی عزیزی که دعوت شاگردان خودتان در قرارگاه احمدی روشن را لبیک گفته‌اید و در جلساتشان شرکت می‌کند تقدیر کنم، این خود نشانه دغدغه مندی و اعتماد شما به جوانان است.
نگاه آمرانه وحاکمانه جوابگو نیست، نه مردسالاری، نه زن‌سالاری فمینیست‌ها و نه فرزند سالاری جواب خواهد. بلکه شاید با عمل کردن به سه عامل؛ توجه‌های به نیازهای عاطفی و تعامل و تاب‌آوری باعث زندگی شاد و مستحکم شود. باید قبل از اینکه زبان گویا باشیم، گوش شنوا باشیم.
این استاد دانشگاه افزود: ما باید محورهای مختلفی رو حول مهارت‌های گفتگوی زوجین و تعامل آن‌ها قبل از ازدواج در جامعه پیاده کنیم. بخشی از این راهکارهای افزایش سطح آگاهی تعامل زوجین را با قوه قضائیه تدوین و به دادگستری‌های سراسر کشور ابلاغ کردند تا در همه‌ی استان‌ها اجرا شود.
باید در جامعه ما هوش معنوی و بهزیستی معنوی نهادینه و با حمایت اجتماعی توأم شود. اگر این سه مؤلفه باهم ترکیب شوند موجب آرامش روان و ترغیب در رفتارهای اخلاقی آدم‌ها می‌شود.
وی بیان داشت: به‌جای اینکه همه‌ی توان خود را بگذارید روی مقابله با طلاق از زاویه‌ای دیگر با این معضل مقابله کنید و از ظرفیت‌های مختلف استفاده نمایید:
1- احیاء جایگاه ریش‌سفیدی و بزرگ خاندانی و ورود آنان برای حل آسیب‌های اجتماعی خصوصاً بحث طلاق
2- توجیه خانواده‌ها برای عدم دخالت در زندگی زوجین از طریق برنامه‌های صداوسیما و کلاس‌های آموزشی جمعی
3- ترغیب به فرزند آوری 4- آموزش مشاوره‌های جدی و اصولی قبل از ازدواج 5- دایر کردن کلینیک‌های مشاوره و روانشناسی زیر نظر مشاوران کارآزموده و باتجربه 6-ترویج صداقت و کسب رزق حلال 7- ایجاد فضاهای نشاط انگیز و شاد؛ سینما، برنامه‌های بومی محلی، برنامه‌های شاد و متنوع در مکان‌های عمومی و..
عظیم زاده اردبیلی گفت: آیین‌های مذهبی در شهادت‌ها و بالاخص اعیاد را در سطح شهرها به‌صورت کلان ترویج و نظام سازی کنید. کمک به تشکیل هیئات خانوادگی. خانواده‌ها را با برنامه‌های متنوع کنار هم جمع کنید تا استرس‌ها و ناراحتی‌های خود را در فضایی خارج از خانه تخلیه کنند.
ارتقاء سطح مهارت گفتگو؛ نظام آموزشی ما، خانواده، صداوسیما باید کریمانه برخورد کردن را به جوانان و نوجوانان آموزش دهد.
وی در پایان گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل و چاشنی که ارتباط بین همه‌ی برنامه‌های فوق است ترویج ورزش‌های خانوادگی در سطح شهر و جامعه است.
از حواشی این جلسه می‌توان به عدم حضور مسئولان برخی از نهادها و اداراتی که مستقیماً با موضوع آسیب‌های اجتماعی سر و کار داشتند که گلایه سایر مدیران و حاضرین را به همراه داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما

Hong Kong
بعد از خواندن این گزارش احساس کردم آقایون م.آوردن

من توصیه می کنم منبع این اماری که اعلام کردند و تحقیقاتی که گفتند رو پیگیری کنید ببینید راسته احساس می کنم حول حولکی می خواستند یه جلسه تشکیل بهتر که بگویند ما هم هستیم نمی دونم ولی خدا به همه مان رحم کند با این جلسات
n.n
Iran, Islamic Republic of
جناب دکتر خرامین مگه دختران برای تأمین معیشت شون ازدواج میکنن که اگه استقلال مالی شون رو یکی از دلایل عمده طلاق محسوب کرده اید
لطفا این مشکل رو اول در آقایون بررسی کنید چرا که به جرأت می شود گفت که فقط در خصوص اعتیاد آقا این خانم است که دنبال طلاق می رود وگرنه در سایر موارد اقدام کننده اصلی آقا هستش که طلاق میده
د.ن
Iran, Islamic Republic of
آقای خرامین لطفا دقت بیشتری داشته باشید
بفرمایید آگاهی زنان تحصیل کرده نسبت به حقوق حقه شان باعث میشه نتوانند مردانی که مهارتهای زندگی را نیاموخته اند تحمل کنند و تن به طلاق می دهند.
و بفرمایید فقر و نداری باعث شده زنان ستم کشیده این دیار مردان....را تحمل کنند و نسبت به زنان تحصیل کرده و شاغل بیشتر پای زندگی سراسر درد و رنج و غمشان بمانند و عمر خود را سپری کنند و به طلاق نینجامد
عنایت اله
Iran, Islamic Republic of
کدوم یک از شما تحصیلکرده دانشگاه دولتی نه آزاد هستید و یا تحصیلات آکادمیک و علمی در مورد خانواده دارید که از اینترنت مطلب جمع آوری می کنید و در این جلسات عنوان می کنید . همین آسیب برطرف بشه خیلی از مشکلات جامعه حل میشود
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1