کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در کارگروه ارتباطات و اطلاع رسانی کمیته اجرایی بسیج ملی کنترل بر فشار خون مطرح شد:

سفره های غذایی ناسالم یکی از عوامل اصلی مرگ و میر/ به کمپین بسیج ملی کنترل فشار خون بپیوندید

7 خرداد 1398 ساعت 17:22

در کارگروه ارتباطات و اطلاع رسانی کمیته اجرایی بسیج ملی کنترل بر فشار خون بیان شد: 55درصد بیماری فشارخون با اصلاح سبک زندگی و سفره غذایی سالم قابل پیشگیری است.


کارگروه ارتباطات و اطلاع رسانی کمیته اجرایی بسیج ملی کنترل بر فشار خون در راستای آگاه سازی و اطلاع رسانی برای جلوگیری و کنترل فشارخون بالا در سالن جلسات شبکه بهداشت و درمان شهرستان گچساران برگزار شد.
معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان گچساران گفت: اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بالا بامشارکت تمامی ارگان ها در دو مرحله صورت می گیرد. درمرحله نخست  این کمپین تا 17خرداد تلاش برای آگاه‌سازی مردم، و مرحله دوم این طرح تا هفته دوم تیرماه، به منظور شناسایی و پایش بیماران فشارخونی در جامعه صورت می گیرد.
باشتی بیان داشت: فشارخون یکی از بیماری هایی است که احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته های مغزی را تا 50درصد افزایش می دهد.
عباس باشتی معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان گچساران درباره جمعیت هدف در طرح گفت:گچساران  56هزار و 132 نفر جمعیت بالای 30سال دارد که از این میزان جمعیت،هدف این است که حداقل 50درصد مورد غربال گری قرار گیرد، و از این تعداد 50درصد شناسایی و تحت درمان قرار بگیرند.
باشتی ابراز داشت: شناسایی و ثبت بیماران فشارخونی از طریق حضور در مراکز بهداشت و درمان، مراجعه به مراکز سیار واقع شده در نقاط مختلف شهر، یا از طریق خوداظهاری در منزل و مراجعه به درگاه اینترنتی به نشانی salamat.gov.ir برای ثبت  اطلاعات افراد در اختیار شهروندان است.
کریم رضایی کارشناس آموزش بهداشت و درمان بیان داشت: 96درصد مردان در شهرستان گچساران تغذیه ایمن ندارند، اینها شاخص هایی است که در دست داریم و از طریق آن این طرح را اجرایی می کنیم.
رضایی گفت: 55درصد بیماری فشارخون با اصلاح سبک زندگی قابل پیشگیری است و متاسفانه عامل اصلی مرگ و میر در شهرستان، سفره غذایی نامناسب و غیرسالم است.
رضایی ابراز داشت:میزان مصرف روغن در شهرستان 2 تا 2/5درصد بالاتر از سطح جهانی است، و 50درصد جمعیت مبتلا به چاقی هستند. همه این مسائل می طلبد که سفره های چرب و شور و شیرین اصلاح شود و تبدیل به سفره هایی پر از لبنیات، ماهی و میگو و سبزیجات شود.
رضایی در انتها گفت: متاسفانه 55درصد بیماران سکته قلبی و مغزی زمانی به بیمارستان می رسند که دچار مرگ شده اند و کاری نمی توان برایشان انجام داد و ریشه اصلی سکته های قلبی و مغزی، بیماری پرفشاری خون است.
لازم به ذکر است؛ در صورت عدم درمان مناسب بیماری فشارخون بالا، 50 % این بیماران به علت بیماری قلبی، 33 % به علت بیماری مغزی و 10 تا 15% به علت بیماری کلیوی فوت می کنند.


کد مطلب: 409940

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/409940/2/سفره-های-غذایی-ناسالم-یکی-عوامل-اصلی-مرگ-میر-کمپین-بسیج-ملی-کنترل-فشار-خون-بپیوندید

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1