تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۲۵
کد مطلب : ۴۰۹۶۱۱
در نشست مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

محمدی‌تبار: کلیه ادارات اجرایی و نهادها موظف به اجرای مصوبات شورای بحران هستند/ فرمانداران در اطفای حریق فرمانده و پای کار باشند

۰
کبنا ؛جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست عزیز فیلی معاون عمرانی استاندار و با حضور حسن نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، غضنفر آرام رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی، فرمانداران کهگیلویه و بویراحمد، مدیران کل عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران برگزار شد.
این جلسه که امروز (دوشنبه 23 اردیبهشت ماه 98) با دستور کار مبارزه و کنترل آفت ملخ و حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و محیط زیست، کنترل آتش سوزی های احتمالی، رونمایی از بحران یار به عنوان دواطلبان مشارکت در مدیریت بحران و همچنین وضعیت فاضلاب شهر یاسوج تشکیل شد، وحید محمدی تبار مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد در این جلسه با آرزوی قبولی طاعات و عبادات، و قدردانی از خدمات فرمانداران در سیل اخیر و کنترل آتش سوزی ها در مراتع و جنگل‌های استان در تابستان 97، اظهار کرد: در فصل بهار و تابستان سال جدید بعلت افزایش بارش‌ها و همچنین کاهش میزان چرای دام در مراتع و جنگل‌ها، تراکم علف‌های خشک، پتاسیل بالایی در گسترش حجم آتش سوزی های احتمالی در سطح استان تداعی می‌سازد.
 محمدی تبار گفت: این موضوع منجر به نگرانی عمیق مردم و مسئولین استانی ائم از اجرای، نظارتی و همچنین نخبگان و دوستداران طبیعت و محیط زیست، در نگهداری و حفاظت از این سرمایه‌های ملی فراهم آورده است. لذا لازم است فرمانداران محترم شهرستانهای هشت گانه استان بعنوان روئسای شورای هماهنگی بحران هر شهرستان، اقدامات مؤثر، پیشگیرانه ذیل را انجام دهند:
۱ - فرماندار محترم بعنوان رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان، ضمن فعالسازی دبیرخانه این شورا و کارشناس بحران فرمانداری - بعنوان مسئول مستقیم موضوع - اقدامات لازم از جمله تشکیل شورای هماهنگی مدیریت بحران آن شهرستان در اولین فرصت و استفاده از تمامی ظرفت های ادارات و نهادهای انقلاب اسلامی؛ سپاه، بسیج و همچنین تشکل‌های مردم نهاد و مشارکت عمومی در کنترل بحران‌ها از جمله آتش سوزی های احتمالی را در دستور کار قرار دهند.
۲- ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی از طریق رسانه ملی و رسانه‌های های محلی و استانی
۳- استفاده از ظرفیت معنویی ائمه محترم جمعه شهرها و بخش هر شهرستان در ضرورت حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست و مشارکت عمومی در این مهم.
۴ - انتخاب چند نفر (حداکثر ۵ نفر در هر شهرستان) از جوانان علاقه مند به منابع طبیعی و محیط زیست بعنوان " بحران یار" (بدون بار مالی و حقوقی)
۵ - تشکیل تیم واکنش سریع و بسیج امکانات و حمایت و پشتیبانی از آنها برای کنترل بحران‌ها و آتش سوزی های احتمالی
۶- تلاش برای رفع اختلافات ایلی، طایفه‌ای و خانوادگی در مراتع، سرحدات و کنترل و مدیریت نامحسوس اوضاع اجتماعی مرتبط
۷- برخورد جدی از طریق دستگاه قضایی با افرادی که پسماندهای کشاورزی را در مزارع و باغات خود، آتش می‌زنند.
۸ - استفاده از ظرفیت شوراهای اسلامی روستا و دهیاران هر روستا در کنترل بحران‌ها و بخصوص آتش سوزی در حوزه استحفاظی هر دهیار
۹ - برخورد شدید قضایی با کسانی که با انگیزه‌های زمین خواری و اختلاف افکنی و یا تعمدی اقدام به آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع می‌کنند و همچنین معرفی آنها به افکار عمومی
مدیر کل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد در ادامه افزود: در پایان فصل تابستان، مردمان به ترتیب؛ شهرستان، بخش، شهر و روستایی نمونه توسط مسئولین ارشد استانی، انتخاب و بعنوان نمونه و نماد استان در حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی اعلام خواهد شد.
وی در پاسخ به اظهارات برخی مدیران کل و فرمانداران که از کمبود امکانات و یا نداشتن وظیفه قانونی در اطفای حریق مراتع و جنگل‌ها صحبت کردند، گفت: وقتی شورای مدیریت بحران تشکیل می‌شود. یعنی باید تصمیماتی و عملیاتی فراتر از چارچوب‌های معمولی قانون اتخاذ و اجرا گردد. بنده وحید محمدی تبار به عنوان مدیرکل مدیریت بحران هیچ وظیفه‌ای قانونی در قبال آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها ندارم و بارها تذکر گرفته‌ام از سازمان مدیریت بحران کشور که در اطفای حریق شرکت نکنم، اما تشخیص من این است به منظور تحقق برنامه جامع توسعه پایدار و برنامه 5 ساله توسعه همه ما در قبال حفاظت از مراتع محیط زیست و جنگل‌های استان وظیفه اخلاقی، دینی و ملی داریم و نباید بی تفاوت باشیم.
این مسئول تصریح کرد: کمبود امکانات و منابع مالی واقعیتی انکار ناپذیر است. اما اگر ما با روحیه ایثارگری و جهادی پای کار باشیم و هماهنگی کنیم و همدل و یکصدا باشیم می‌توانیم مؤثر باشیم، کنترل و مدیریت کنیم.
محمدی تبار از صدا و سیما و رسانه‌های استان خواست در بحث فرهنگ سازی و اقدامات پیشگیرانه کمک کنند که مهمترین راه فرهنگ سازی و توجه افکار عمومی به اهمیت مراتع، جنگل‌ها و محیط زیست استان است. و کار فرهنگ سازی مؤثرتر از هر اقدامی است.
محمدی تبار با تشکر از خدمات جهاد کشاورزی و فرمانداری گچساران در مبارزه با آفت ملخ، ادامه داد: در شرایط فعلی که مملکت بیش از هر زمان دیگر نیاز به اقتصاد بدون نفت دارد و همچنین با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر رونق تولید، استان کهگیلویه و بویراحمد بعد از نفت مهمترین تولیدات آن کشاورزی، محصولات باغی، سیفی جات و زراعت می‌باشد. اگر آفت ملخ همین امروز کنترل نشود. اقتصاد غیرنفتی استان را در آینده نچندان دور فلج خواهد کرد.
وی گفت: نقاط آلوده در بخش بی بی حکیمه (س) و خشاب لیشتر الان در حال حاضر دارای پوشش گیاهی خشک بوده و با توجه به اینکه این نوع ملخ سبزه خوار می‌باشد، مقصد بعدی آن نقاط دیگر شهرستان‌های سرسبز استان خواهد بود. لذا کلیه ادارات جهاد کشاورزی و فرمانداران هشتگانه اگر امروز نسبت به این موضوع بی تفاوت باشند. فردا این آفت دامن گیر آنها خواهد شد. لذا آفت ملخ باید در نطفه خفه شود و کلیه دستگاه‌های اجرایی اعم از شرکت نفت و شهرداری‌ها باید بنا به مصوبات شورای هماهنگی مدیریت بحران تمامی امکانات و ظرفیت‌های خود را در اختیار فرماندهی عملیات دفع آفت ملخ یعنی جهاد کشاورزی استان و فرمانداری‌ها نقاط آلوده قرار دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

محمود
Iran, Islamic Republic of
پ ایگوم محمدی تبار مزایایی ایسونه سی مدیریت بحران سی کی هست ک میگه من وظیفه ندارم
برود ماده ۴۷ قانون حفاظت جنگلها و مراتع را بخواند.بعد حرف بزند...گپ پتی
United States
مزایاش ۴۰۰ تمنه بیا تا وت بیمش
حمید
Iran, Islamic Republic of
زنده باشید و سلامت 🙏🙏🌷🌷🌹🌹
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1