تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب : ۴۰۹۵۷۸
کبنا موضوع قیر و اختلاف نظر شهرداران کهگیلویه و بویراحمد با نمایندگان مجلس را بررسی کرد

قیربازی نمایندگان مجلس و شهرداران کهگیلویه و بویراحمد

۰
کبنا ؛شهرداران استان کهگیلویه و بویراحمد بعضاً میانه خوبی با نمایندگان مجلس ندارند و شورا محوری و تأثیرپذیری این شهرداران سبب گردیده که هماهنگی دقیق و خوبی هم بین نمایندگان و این نهاد مردمی شکل نگیرد. در این سال‌های کم پولی، شهرداران هم بی پولی را تجربه می‌کنند و سختی‌های زیادی را هم تحمل می‌کنند و قطعاً اگر شهرداران از درآمدهای پایدار برخوردار نباشند، رنج آنها چند برابر می‌شود. خیابان‌ها، کوچه و معابر درون شهری، شهرهای کهگیلویه و بویراحمد از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و به دلیل نبود قیر و اعتبارات کافی، شهرداران هم برای ساماندهی معابر نتوانستند، کاری از پیش ببرند. اگر چه در این ماه‌های اخیر با تلاش برخی از شهرداران کارهای هم برای آسفالت خیابان‌ها و معابر شهری صورت گرفت، اما کافی نیست و باید در این خصوص اقدامات بهتری انجام بگیرد.
یکی از موضوعاتی که شهرداران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، بحث قیر است و نمایندگان مجلس هم برای اینکه برای خود نام بیشتری دست و پا کنند، و قیر بازی این روزهای نمایندگان هم روند آسفالت خیابان‌ها را کندتر کرده است.
 
واکنش تاجگردون به تنش‌های رسانه‌ای
در پی برخی مصاحبه‌های شهرداران و برخی واکنش‌های فضای مجازی، غلام رضا تاجگردون با ارسال نامه‌ای به این مسائل واکنش نشان داد و نوشت: «در فضای مجازی اخیراً مباحثی تحت عنوان تأمین قیر رایگان برای شهرداری‌های استان مطرح گردید که به نظرم طرح برخی از موضوعات در شرایط کنونی غیر اخلاقی و به مصلحت نیست.
به استحضار می‌رساند هر سه نماینده مردم شریف استان وظیفه خود می‌دانند درید واحد امور همه استان را پیگیری و انجام دهند و تأمین قیر رایگان هم همین مقوله است و توسط مجمع نمایندگان استان به سرانجام رسیده است.
استدعا دارم اکنون که استان ما نیازمند خدمات بیشتر است تلاش کنیم این مهم با وحدت و همدلی و همسویی به نتیجه برسد و از تخریب یکدیگر بپرهیزیم.
همانطور که قبلاً هم گفته‌ام و وحدت بین نمایندگان استان برای عبور از مشکلات استان در این دوره بی‌نظیر است که امیدوارم سرمشق برای ما نمایندگان و دیگر عزیزان باشد.
عدل هاشمی پور نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی با انتشار یادداشتی به مصاحبه برخی از شهرداران حوزه انتخابیه واکنش نشان داد و نوشت: «سلام و احترام حضور محترم عموم مردم شریف حوزه انتخابیه، قبولی طاعات و عبادات مسلمانان به ویژه همشهریان متدینم را در ماه مبارک رمضان از خداوند سبحان مسئلت دارم.
 لازم دیدم در ارتباط با مصاحبه‌های شهرداران چرام، دهدشت و لنده نکاتی را به عرض برسانم.
در ابتدا فارغ از قضاوت در مورد نکات مطرح شده در قالب جوابیه و یا دفاعیه، مصاحبه‌های مذکور را در قالب نقد می‌پندارم که طبیعتاً نقد واقعی می‌بایست با پیشنهاد و ارائه راهکار همراه باشد که امیدوارم برنامه عزیزان در قالب بسته پیشنهادی جهت توسعه شهری دریافت گردد.
همگان می دانیم شهرداری نهادی خدمت رسان و مردمی است و مردم حق دارند رفع مشکلات شهری، توسعه و ایجاد مبلمان شهری، ساماندهی ورودی‌ها و به طور کلی زیبا سازی شهر که به رفاه همگانی و ایجاد جو روانی مطلوب که منجر به رضایت حداکثری شود را خواهان باشند و این امر جز با تعامل و تلاش شبانه روزی میسور نخواهد شد.
به یاد داشته باشیم پرداختن به حواشی، هیچ نقشی در توسعه ایفا نمی‌کند و جز درگیری ذهنی و خوراک رسانه‌ای حاصل دیگری ندارد.
از خدای بزرگ زمینه کار و فعالیت و عبور از وضعیت موجود را خواستارم و از هر آنکس که در این مسیر قدمی و قلمی بردارد دستش را به گرمی می‌فشارم و ضرورت دارد از حسن نیت مجمع نمایندگان استان نیز سپاسگزاری نمایم.
به فضل پروردگار در یک فضای صمیمی، سوء تفاهمات احتمالی مرتفع و فضای کسب و کار و رونق شهری حاکم می‌گردد.
 در پایان عزیزانی که احساس می‌کنند خادمین مردم در مجلس شورای اسلامی به صورت جزیره‌ای به حل مشکلات می‌پردازند متوجه باشند مواردی خاص مثل تأمین قیر اگر صورت می‌گیرد قطعاً با خرد جمعی و کار تیمی است و به زودی قضایا شفاف‌تر خواهد شد.
هاشمی پور همچنین نامه‌ای را در فضای مجازی مبنی بر تأمین قیر منتشر کرد و به شهرداران وعده قیر داد.
سردار هاشمی و کوهی از وعده‌ها
پیمان فرامرزی روزنامه نگار با اشاره به موضوع اختلاف نظرهای که بین شهرداران و نمایندگان مجلس وجود دارد، اینگونه نوشت که «سردار عدل هاشمی حال که در قاموس یک نماینده مجلس آن هم در حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ در مظان اتهام بر باد رفتن عزت کهگیلویه قرار گرفته است سال سختی را پیش رو خواهد داشت.
ماجرای عزت در انتخابات قبلی و در تقابل ستار هدایتخواه و غلام محمد زارعی شکل گرفت، تیم تبلیغاتی ستار هدایتخواه با تمرکز بر روی توانمندی‌های غلامرضا تاجگردون و برجسته کردن واژه عزت، قصد داشتند که رقیب قدیمی و بهارستان نشینشان را از میدان به در کنند.
آن‌ها شعار «عزت بویراحمد» را ساختند تا نشان دهند که زارعی در مقابل تاجگردون ضعف‌های بنیادی دارد ولی این واژه و این تبلیغات نه تنها در انتخابات کارساز نشد که بعدها شرایطی را فراهم کرد که حاج غلام گچساران بیشتر از حاجی بویراحمد عرض اندام کند.
واژه عزت اما بیش از آنکه دامن زارعی را بعد از انتخابات بگیرد در دامن حاج عدل افتاد که اولین تجربه بهارستانی خود را با کوهی از وعده‌ها و دریایی از درماندگی‌های سیاسی می‌گذراند؛ حاج عدل ابتدای راه، شعار همراهی و تعامل با دولت را داد اما وقتی در عالم سیاست اعتدال، راهش ندادند در انتخابات ریاست جمهوری به سوی طیف فکری خودش غش کرد و همین دستمایه اصلاح طلبان شد تا سردار هاشمی را با کوله باری از وعده‌های عملی نشده، سیبل انتقاد قرار دهند.
سردار هاشمی که روزی شعار مرگ بر سیاست سر می‌داد حالا در سیاسی‌ترین دوران خود قرار گرفته است، یک روز خبر استعفای مشاورانش تیتر یک رسانه‌ها می‌شود و روز دیگر مصاحبه شهردار دهدشت که تاجگردون قیر مورد نیاز این شهرداری را تأمین کرده است، هاشمی حالا نه فقط باید پاسخگوی وعده‌های سه سال پیشش باشد که باید پاسخگوی واژه «عزت» که همقطاران سیاسی‌اش در بویراحمد در انتخابات اسفند ۹۴ برای شکست زارعی ساختند نیز باشد.
هاشمی از ابتدای راه با شعار مرگ بر سیاست شکست خورد، او در عالی‌ترین سطح سیاسی کشور یعنی مجلس حضور داشت و قصد این کرده بود که فارغ از کار سیاسی کوره راهی بیابد تا در دل دولت غیر همفکرش نفوذ کند اما وقتی که نتوانست از این راه به موفقیتی دست یابد، در عالم سیاست دست و پا زد، یک روز به استاندار تاخت و نتیجه‌اش این شد که نیروی زارعی در استانداری تعیین گر فرماندار کهگیلویه شد و یک روز دیگر به شانتاژهای تبیلغاتی برای عملکردسازی متوسل گشت که نتیجه اس همین مصاحبه شهردان حوزه انتخابیه‌اش، حاج عدل حالا در باتلاق سیاسی دست و پا می زند آنقدر که در جواب شهردارنش تلویحاً تأیید می‌کند که تاجگردون قیر لازم برای شهرداری‌ها را تأمین کرده است و از او تشکر هم می‌کند.
سردار هاشمی بعد از سه سال در وعده‌های خودش هم گیر افتاده است او نتوانسته که پتروشیمی دهدشت را به سرانجامی برساند در حالی که پتروشیمی گچساران به افتتاح نزدیک شده است، او پاتاوه دهدشت را هنوز به نتیجه نرسانده و چهاربانده های گچساران تیری شده که منتقدانش به سویش پرتاب می‌کنند، حالا دیگر این وعده‌ها هستند که به حاج عدلِ نزدیک به انتخابات می گویند، «سردار آماده باش» او حالا هرکاری بکند می‌بازد، به تاجگردون حمله کند، می‌بازد به دولت حمله کند، می‌بازد و از وعده‌هایش هم بگوید، می‌بازد.
در نهایت امیدوارم قیر کافی به دست شهرداران کهگیلویه و بویراحمد برسد تا شاهد خیابان‌های با چاله و چوله‌های زیادی نباشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

جواد
Iran, Islamic Republic of
توهم معلومه سازه چه کسی رامیزنی قیر کجا بود از شهردار دوگنبدان بپرسید ببینید اصلا قیری هست یانه بعدحالوی عزیز پتروشیمی کچساران حاصل سه ده میباشد که انشااله یک ده دیگر شاید راه اندازی شود اطلاع ندارید که درحال حاضر درخواب تعطیلی است درحوزه انتخابیه حاج عدل نیستم ولی فرمایشات جنابعالی درخصوص تاج..ت
Iran, Islamic Republic of
اقای تاجگردون خیلی احترام اون دو نماینده دیگه را نگه داشت. ۶۰۰۰ تن قیر شهرهای یاسوج و دهدشت با پیگیری ایشان بوده
سعید محمد حسینی
Iran, Islamic Republic of
به بهانه جنگ زرگری برای نقش نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی برای تامین قیر شهرداریها
جایگاه و اهمیت مجلس شورای اسلامی:
مجلس شورای اسلامی در ساختار نظام جمهوری اسلامی جایگاه و نقش بسیار با اهمیتی دارد تا جایی که حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی فرمودند: «مجلس در رأس همه امور است». اختصاص یافتن بیش از یک سوم از اصول قانون اساسی، یعنی حدود شصت اصل به ﻣﺴﺎﯾﻞ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻗﺎﻧﻮﻧﮕﺬاری و ﻗﻮه ﻣﻘﻨﻨﻪ و وﻇﺎﯾﻒ اﯾﻦ ﻗﻮه نشان دهنده اهمیت این نهاد در جمهوری اسلامی است. از منظر قانون اساسی، مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران محور بسیاری از تصمیم گیری¬ ها، قانونگذاری¬ ها، برنامه ریزی¬ ها است و چراغ هدایت دولت و ملت را به دست دارد. مجلس پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیم گیری¬ ها و مظهر اراده ملی است.
مجالس در همه کشورهای دنیا، چنانچه با رأی واقعی مردم شکل گرفته باشند، نماد و نشانه ای از مردم سالاری اند. مجلس در هر کشوری از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است و به اندازه همین جایگاه و اهمیتش، از مردم سالاری سهم دارد.
به راستی مگر مدیران رسانه ملی ایران نمیدانند که وظایف نمایندگان چیست که مجری آن رسانه نماینده مجلس را وادار کند که در راستای وظایف خود به مردم عزیز ایران گزارش کار خود را ارایه نماید
وظایف نمایندگی چیست
هر نماینده سوگند یاد می‌کند که به موارد زیر ملتزم باشد:
۱ـ پاسداری از حریم اسلام و نگهبانی از دستاوردهای انقلاب اسلامی
۲ـ رعایت امانت و تقوا در انجام وظایف وکالت
۳ـ پایبندی به استقلال و اعتلای کشور
۴ـ دفاع از قانون اساسی
۵ـ مدنظر قرار دادن آزادی مردم و تامین مصالح آنها
وظایف اصلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانونگذاری و نظارت است
۱) قانونگذاری
مجلس شورای اسلامی در عموم مسایل در حدود مقرر در قانون اساسی، می تواند قانون وضع کند. پیشنهاد و پیش نویس قوانین تحت عنوان “لایحه” (مصوب وزرا و پیشنهاد شده توسط دولت، رئیس قوه قضائیه و یا شورای عالی استان ها) و یا “طرح” (پیشنهاد شده توسط حداقل ۱۵ نفر از نمایندگان) به مجلس وارد و تصمیم گیری در مورد آنها انجام می شود. همچنین، وظیفه شرح و تفسیر قوانین عادی نیز به عهده مجلس می باشد. مجلس حق تصویب رجوع به همه پرسی در مسایل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را داشته و نیز هر نوع تغییر در خطوط مرزی کشور به صورت اصلاحات جزئی و با رعایت مصالح می تواند توسط مجلس انجام شود.
۲) نظارت
نظارت شامل نظارت مجلس در تشکیل دولت شامل رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی رئیس جمهور، نظارت عام نماینده شامل تذکر شفاهی (در نطق پیش از دستور) یا کتبی (به وزیر و یا رئیس جمهور)، سوال و نیز استیضاح رئیس جمهور، وزراء و هیئت وزیران، تحقیق و تفحص در کلیه امور کشور، رسیدگی به اتهام رئیس جمهور و معاونان او و وزیران، نیز نظارت های مالی مثل تصویب بودجه سالانه و نظارت مستقیم بر دیوان محاسبات کشور و غیره است.
بنابراین، جایگاه مجلس شورای اسلامی در دو بعد قانونگذاری و نظارت، بسیار رفیع است و عموم نمایندگان در برنامه‌ریزی و سیاست گذاری‌های کلان جامعه از قدرت لازم برخوردارند. احاطه بر مسایل کلان مملکتی، برخورداری از هوش، ذکاوت و درایت سیاسی، قوه تشخیص بالا، قدرت تجزیه و تحلیل مسایل، حوصله، توانایی و سواد جستجو، دست¬یابی و مطالعه اطلاعات، به همراه مشاوران خوش فکر، با درایت و صاحب نظر، از ویژگی¬ هایی است که انتظار می رود در یک نماینده مجلس در حد قابل قبول وجود داشته باشد. در صورتی که چند ویژگی مذکور در یک نماینده نباشد، تمرکز روی وظایف محوله کمرنگ شده و نماینده از وظایف اصلی خود منحرف و چه بسا به اموری سطح پایین و دور از شأن والای نمایندگی سوق داده شود. چنین نماینده ای که به هر دلیل از جمله عدم توانایی و عدم توجه به مسایل کلان کشوری از انجام وظایف خود عدول می کند، در صورتی که کمی منصف باشد، آرای اش به مسایل مطرح شده در مجلس از حد ممتنع فراتر و فروتر نخواهد رفت و اگر هم موافقت و موافقی باشد، غیرآگاهانه و همسو با های و هوی موجود در مجلس و تحت تأثیر لابیگری های داخل و خارج از آن خواهد بود. چه بسا بعد از چندی مسایل مطرح شده از دایره محفوظات ذهنی نماینده خارج و برخلاف رأی داده شدۀ فراموش شده، ممکن است حتی به انتقاد از آن بنشیند.
وظیفه نماینده مجلس چه نیست؟
نماینده مجلس اختیار اجرایی ندارد و در حوزه انتخابیه نیز وظیفه اش نظارتی است مثل نظارت بر نحوه اجرای قانون و مصوبات و بودجه در حوزه انتخابیه که می تواند ضعف مسئولین بومی را به مقامات عالی گزارش دهد. مردمان یک منطقه به نمایندگی از خودشان یک نفر را انتخاب میکنند تا حرف، مشکلات، کاستی ها را به عنوان منتخب مردم و امین مردم به گوش مراجع بالاتر برسانند و در کنار آن پیگیر خواسته های بر حق مردم و منطقه باشد
نماینده مجلس باید بی عدالتی های احتمالی را در سطح منطقه پیگیری و از حق و حقوق مردم در حوزه انتخابیه خود با هدف اجرای هر چه بیشتر عدالت دفاع کرده و با تلاش و کوشش مضاعف از بی عدالتی و حق کشی نسبت به حقوق حقه مردم جلوگیری کند. معرفی شاخص ها، توانمندی ها، ظرفیت موجود از نظر کمی و کیفی به مسؤلان عالی کشوری و استانی، توسط نماینده می تواند یکی از مصداق های نظارت بر اجرای قانون باشد.
بسیاری از مردم و گاه خود نماینده ها امور اجرایی در حوزه انتخابی مربوطه را جزو وظایف نماینده مجلس می دانند در حالی که این وظایف عمدتاً بر عهده دستگاه های دولتی و قوه مجریه می باشد. هنگامی که نمایندگان مجلس در محافل عمومی حضور می یابند مردم تقاضای رفع معضلات شهری و معیشتی را دارند، گاه
تمام نارسایی‌های شهرستان را از عملکرد نماینده می‌بینند، در حالی که پرداختن به این مسایل از حیطه وظایف نمایندگان مجلس خارج است. نماینده مجلس در مقام وکیل مردم موظف به نظارت بر اجرای این امور در منطقه و کشور است و حق دخالت در اجرا را ندارد. سرمایه گذاری، ایجاد کارخانجات تولیدی، تعویض و نصب مدیران دستگاه های دولتی، ایجاد اشتغال، رفع معضل بیکاری، ارایه خدمات از قبیل آب، جاده، برق، گاز، تلفن و غیره از وظایف قوه مجریه و نماینده عالی دولت در شهرستان یا استان است.
نماینده ای که واسطه مردم و دستگاه اجرایی شود به جای وظیفۀ تصویب قانون و نظارت بر حسن اجرای آن خود وسیلۀ دور زدن قانون و عدم اجرای آن می شود. کار نماینده مجلس رفع مشکلات شخصی یکایک موکلان نیست. نیازهای موردی مردم که می تواند با روش های غیرعوام فریبانه و نظارتی به صورتی گسترده تر و موثرتر مرتفع شود، به صورتی وقتگیر و مورد به مورد با انبوهی از نامه نگاری ها انجام و جالب این است که هر چه بیشتر نظر مردم ناآگاه از وظایف نمایندگی را جلب می کند.
نماینده حق سفارش خودی ها و اهالی ستاد برای انتصابات ندارد مگر اینکه از وی استعلام کنند و ایشان فردی را نه بخاطر ستادی بودن بلکه بخاطر لایق بودن (چه بسا ستادی هم باشد) سفارش کند اما نباید تاکید کند یا تحمیل کند. نماینده خود را چه به حق و چه ناحق، در عزل و انتصابات شهری به صورت مستقیم و غیرمستقیم درگیر کند. شاید تصور و نیت برخی نمایندگان کمک به مجموعه برای برخورداری از مدیری شایسته و توانمند است، در حالی که به لحاظ محدودیت دایره دید و شناخت از افراد به ستاد و پیرامون، خود به خود انتصابات جناحی را دامن زده و همین نوع انتصاب دلیلی می شود که نماینده نتواند مدیر انتصابی را مورد بازخواست جدی قرار دهد. عملکرد منفی مدیر نیز به وجهه نماینده آسیب خواهد زد. اما در صورتی که در انتصابات شایسته سالاری و نظرات داخل مجموعه ای یا نهاد مافوق آن مدنظر باشد. بازخواست و نظارت از سوی نماینده با سهولت امکان پذیر شده و در برکناری ها و عزل های احتمالی هم ملاحظه ای در کار نخواهد بود. ضمن این که نماینده به این شکل قدرت خود را نیز به رخ کشیده و در اذهان عمومی نه به عنوان یک دخالتگر بلکه به عنوان یک نجاتگر تصویر خواهد شد.
نماینده نباید به عنوان یک شفاعت کننده عمل کند که اگر به عنوان مثال درخواستی از شخصی توسط ارگانی اجابت نشد، در نقش یک پدر توصیه گر وارد عمل شده و به حل مشکل به صورت موردی بپردازد. به عبارت دیگر، نمایندگان نباید خود را در حد واسطه بین بانک ¬ها، نهادها و ارگان ها و مردم تنزل دهند. بلکه در صورتی که آشفتگی و بی قانونی خاصی مشاهده شده و یا نیاز به خدمات خاصی از سوی یک نهاد به شهرواندان وجود دارد، با نظارت بر عملکرد مدیران به اصلاح فراگیر و نه موردی امور در حوزه مربوطه پرداخته و به این شکل به بهبود امور شهری و برطرف نمودن نیازهای عموم شهروندان کمک کنند. به عبارت دیگر نباید تنها مسیر اجابت درخواست های قانونی و غیرقانونی، نباید شفاعت نماینده باشد. با نهادینه شدن این مسیر، مسولین ارگان¬ها و نهادها نیز نمی توانند مدیریت درستی بر مجموعه خود داشته و شهر می شود پر از مدیران کتف بسته ای که برای حفظ میز مدیریتی هر نوع بی قانونی را به جان می خرند.
در نهایت، در صورتی که نماینده ای بیش از حد در امور مربوط و نامربوط حوزه انتخابی خود را درگیر کند، تبعاً در انجام وظایف اصلی خود دچار انحراف خواهد شد و بلعکس اگر توجه، علاقه و احاطه به مسایل کشوری در وی کم باشد به سمت کارهای بومی و البته گاه سطح پایین روی خواهد آورد. بنابراین، درگیری نماینده با مسایل بومی نباید طوری باشد که اولاً انحراف از وظایف نمایندگی اتفاق بیافتد، ثانیاً باعث عدم تمرکز روی وظایف اصلی بشوذ ثالثاً به حرکت های پوپولیستی (عوام فریبانه) برای جلب آرای مردم برای دوره بعد تبدیل بشود و رابعاً در مدیریت شهری اختلال ایجاد کند. و این جاست که جایگاه نمایندگی افول میکند
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1