تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۰۱
کد مطلب : ۴۰۸۸۴۳
کبنا بررسی کرد

دست‌های آلوده در پل جدید مازه خریده بویراحمد (+ تصاویر )

۰
کبنا ؛بارش‌های اخیر در استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در شهرستان بویراحمد سبب شد تا رودخانه‌ها طغیان کنند و سیل راه بیفتد و همچنین به برخی از زیرساخت‌های شهرستان خساراتی وارد شود. بعد از سال‌ها که زمین نسبتاً به تشنگی عادت کرده بود، بارش‌های الهی زمین‌های استان را تا توانست سیراب کرد.
همانطوری که گفته شد، بارش‌های اخیر خسارات زیادی به زیر ساخت‌ها، ابنیه، پل‌ها و مکان‌های عمومی زد. اما موضوعی که نظر همه را به خود جلب کرد این بود که رودخانه‌ها مسیر خودشان را پیدا کردند و هر چیزی که سر راه‌شان بود، با خود بردند. در واقع رودخانه‌ها دست به افشاگری زدند تا دست‌های آلوده را رو کنند و حقیقت را نشان دهند و اعلام کنند که نباید هیچ وقت به بستر رودخانه‌ها دست درازی کرد.
اداره راه و شهرسازی در حال احداث پلی برای اتصال مسیر روستای مازه‌خریده و روستای علی‌آباد بر سر رودخانه بین این دو روستا است. همزمان با بارش شدید باران و به راه افتادن آب رودخانه‌ها، رودخانه «مازه خریده» مسیر اصلی خودش را پیدا و این حقیقت را آشکار کرد که متأسفانه به دلیل کارهای غیرکارشناسی و نادرست این پل دقیقاً در مسیر اصلی رودخانه احداث نگردیده است و در واقع هزینه‌های بیت‌المال را به هدر داده‌اند.
بنا بر اطلاعات کبنا، برخی با استفاده از نفوذ و رانت سیاسی در سال‌های گذشته در تلاش بودند که با اقدامات غیرکارشناسی مسیر رودخانه را به سمت دیگری هدایت و از آن طرف حاشیه‌های این رودخانه را تبدیل به زمین کشاورزی برای منفعت بیشتری کنند. اما با بارش شدید باران و طغیان رودخانه‌ها، این رودخانه نیز مسیر اصلی‌ش را پیدا و دست‌های پنهان پشت این پل را آشکار رو کرد.
در صورت توجه به عکس‌های زیر مشخص می‌گردد که قبل از بارش شدید باران، دهانه‌های پل به گونه‌ای ساخته شده که بر روی مسیر اصلی رودخانه قرار نگرفته است و وقتی آب زمین‌های آن طرف پل را با خود برده و راه اصلی خود را آشکار ساخته، با کمی توجه، مشخص می‌گردد که افرادی چگونه غیرمسئولانه دست به این اقدامات نادرست می‌زنند.
امید می‌رود مسوولان مربوطه و دستگاه‌های نظارتی به این موضوع ورود کرده و با خاطیان برخورد قانونی صورت گیرد.
حجت‌الاسلام مزارعی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه به دلایلی برخی طرح‌ها با صرف هزینه‌های زیاد در مسیل‌ها اجرا شد، گفت: سیلاب خسارات فراوانی به این تاسیسات وارد کرد که علاوه بر حمایت نشدن برای جبران خسارت به طرح‌های بدون مجوز مجریان تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.
حجت الاسلام مزارعی با انتقاد از چگونگی برخی ساخت و سازها در مسیرهای سیلاب افزود: در صدور مجوزها برای ساخت و سازها در مجاورت، حریم و یا بستر رود خانه کم توجهی شده است.
کاظمی مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری هم با بیان اینکه در فرایند واگذاری حریم و بستر رود خانه‌ها و اراضی شرکت‌های خدمات رسان باعث سوء استفاده برخی برای زمین خواری شدند افزود: این اقدام در حریم دو رود خانه‌ی بشارو مهریان انجام گرفته است.
وی افزود: در ساخت پل سوم بشار به نکات فنی کمتر توجه شده است و وجود خط لوله‌ی آب شرب در بالا دست این پل امنیت آن را به خطر انداخته است.
کاظمی با بیان اینکه در پروژه‌ی پارک غدیر سیاسی کاری شده و متولیان باید جوابگوی حیف و میل‌ها باشند افزود: رود خانه‌ی بشار بعنوان پایلوت کشوری مورد تاکید قرار گرفت و مقرر شده بود شرکت آب منطقه ایی با دعوت از سرمایه گذاران کره ایی اقداماتی انجام دهد که به این عهد خود تاکنون وفا دار نبوده است.
وی با اشاره به اقدام شهرداری در سنوات گذشته ابراز داشت: چنانچه کارشناسان در اجرا یا واگذاری طرح‌ها به مقررات شهری پایبند بودند این شهر در مواجه با سیلاب کمتر تهدید می‌شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

mp
United States
شما بعضی موارد کم اهمیت را بزرگ و مسائل اساسی را نادیده می گیرید، همه از رانت صحبت می کنید در حالیکه سیاست خود شما غیر کارشناسی و غیربیطرفانه است. اگر کمی دقت کنید مسیر رودخانه ها هرگز در یک مسیر نسبتآ طولانی مستقیم نیست بلکه مارپیچی است و بهمین دلیل فرسایش در کنار و مجاور رودخانه ها زیاد است و در طول زمان مسیر رودخانه جابجا می شود و هرگز ثابت نیست(به دلیل تغیرات زیاد دبی رودخانه بخصوص در موارد سیلابی)، مگر آنکه حاشیه های مسیر رود با روش صحیح و کارشناسی مسیر رودخانه در جاهای لازم مانند داخل شهرها تثبیت شود. در مورد پل در حال احداث رودخانه گز و کچل(رودخانه در تصویر شما) نیز مارپیچی بودن مسیر استثنا نیست. برای حفظ پل می بایست دو طرف مسیر رود از بالادست پل تا کمی پائین دست آن با احداث دیواره های مناسب تبیت شود.
لطفآ سعی کنید اخبارتان شعارگونه و متعصبانه نباشد
Iran, Islamic Republic of
راهنمای کنید یعنی حریم رود خانه طرف مازه خریده یا علی اباد
مختار
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه شما نمی توانید عکس فنی بگیرید یعنی هیچ
Iran, Islamic Republic of
بی زحمت راهنمایی کنید یعنی حریم رود طرف علی اباد یا مازه خریده
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1