کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در شورای اشتغال کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

عدد صفر و یادداشت‌هایی که «استاندار» را ناراحت کرد / قدردانی از فرماندار لنده / اختصاص 214 میلیارد تومان به تسهیلات اشتغالزایی روستایی / فرمانداری که شخصاً پیگیر کار مردم است (+تصاویر)

20 شهريور 1397 ساعت 21:35

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد افزود: 70 درصد طرح‌های توسعه اشتغال روستایی در کارگروه تصویب و در این زمینه رتبه 6 کشور را داریم در حالی میانگین کشوری در این حوزه 41 درصد است.


نشست شورای اشتغال استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست علی محمد احمدی استاندار این استان و با حضور مدیران ارشد عضو این شورا برگزار شد.
به گزارش کبنا، پروانه نیک‌مرام مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد در ابتدای این نشست به دستور کارها و همچنین میزان جذب ادارات و شهرستان در خصوص اشتغالزایی روستایی پرداخت و اظهار کرد: با پرداخت کامل مبلغ 468 میلیارد تومان برای 8 هزار و 300 نفر فرصت شغلی ایجاد می‌شود.
نیک‌مرام با اشاره به رتبه نهم استان در زمینه تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری گفت: سهم تسهیلات روستایی و عشایری استان در سال جاری 214 میلیارد تومان است که در فاز اول 107 میلیارد تومان پرداخت شده و فاز دوم با همین میزان تسهیلات نیز مهر ماه امسال پرداخت می‌شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی  استان گفت: شرط پرداخت فاز دوم تسهیلات حوزه روستایی و عشایری جذب کامل تسهیلات فاز اول توسط بانک‌ها است که 81 درصد تسهیلات جذب شده و انتظار داریم تا مهر ماه 20 درصد باقیمانده نیز جذب شود.
وی با اشاره به اینکه 468 میلیارد تومان تسهیلات حوزه اشتغال روستایی و عشایری مصوب به بانک‌ها معرفی شده، افزود: در حوزه اشتغال روستایی و عشایری 56 میلیارد تومان پرداخت شده که رقم پرداختی معادل 53 درصد سهم استان است.
این مسؤول بیان کرد: با پرداخت کامل این میزان تسهیلات مصوب شده برای 8 هزار و 300 نفر در روستاها و مناطق عشایری شغل ایجاد می‌شود.
نیک‌مرام با بیان اینکه بیشترین سهم پرداختی تسهیلات در بویراحمد و گچساران با 61 درصد بوده، گفت: کمترین سهم پرداختی متعلق به شهرستان‌های کهگیلویه و چرام است، ضمن اینکه 86 میلیارد تسهیلات در مرحله انعقاد قرار داد است و باید از آقای کناری فرماندار بویراحمد تشکر ویژه کرد که شخصاً پیگیری مشکلات مردم و جذب اعتبار برای آنان است.
وی بیان کرد: سهم شهرستان لنده از اعتبارات روستایی و عشایری 3 میلیارد تومان بود که در حال حاضر مبلغ 3 میلیارد و 800 میلیون تومان تسهیلات جذب شده است و بهترین عملکرد را فرمانداری لنده داشت. شهرستان‌های دنا و بهمئی نیز به ترتیب 50 و 55 درصد تسهیلات اختصاص یافته را جذب کرده‌اند.
این مسؤول در پایان عنوان کرد: در طرح کارورزی تاکنون 355 نفر دانش‌آموخته دانشگاهی قرار داد منعقد شده که پس از گذراندن دوره آموزشی در همان واحد مشغول به کار می‌شوند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد افزود: 70 درصد طرح‌های توسعه اشتغال روستایی در کارگروه تصویب و در این زمینه رتبه 6 کشور را داریم در حالی میانگین کشوری در این حوزه 41 درصد است.
نیک‌مرام بیان کرد: همچنین 47 درصد طرح‌های کارگروه فنی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز توسط بانک‌ها تایید شده و مابقی نیز در دست اقدام بوده که در این زمینه نیز رتبه هشتم کشوری را داریم.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: 258 میلیارد تومان طرح در حوزه جهاد کشاورزی به بانک معرفی شده که تاکنون 36 میلیارد تومان در این بخش جذب شده است.

اعطای تسهیلات روستایی به فامیل مدیران رانت بوده و جرم است
علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: روند جذب تسهیلات در استان به خوبی اجرا شود و تسهیلات روستایی منجر به ایجاد اشتغال شود.
احمدی اظهار داشت: تسهیلات روستایی تنها برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیست اولویت تسهیلات روستایی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است که تسهیلات در حوزه صنایع تبدیلی، گردشگری و استارت‌آپ‌ها را به این سمت هدایت شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ملاک اعطای تسهیلات روستایی دستورالعمل ابلاغی دولت است، اظهار کرد: به جزء اجرای دستورالعمل ابلاغی از سوی دولت چیزی بیشتری از بانک‌ها توقع نداریم و با بانک‌هایی که مغایر با این دستورالعمل اقدام کنند برخورد می‌شود.
وی با اشاره به اینکه تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر به افراد صلاحیت‌دار و دارای اراده و انگیزه تولید و اشتغال پرداخت شود، گفت: عده‌ای به دنبال سوء استفاده از این نوع تسهیلات کم‌بهره هستند که دستگاه‌های متولی این مسائل را رصد کنند.
مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: طرح‌های روستایی و عشایری باید مفید و موثر باشند و از متقاضیان اجرای اینگونه طرح‌ها حمایت همه‌جانبه شود.
احمدی با تأکید بر جلوگیری از انحراف تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر افزود: این تسهیلات باید منجر به ایجاد اشتغال پایدار شود.تمام حرص و جوش ما در این جلسات برای این است که از قِبل تسهیلات، اشتغال ایجاد شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه از مدیرانی که قصد ترک جلسه را داشتند انتقاد کرد و گفت: اشتغال اولویت و مسئله مهم کشور و استان است برخی از مدیران در جلسه حضور پیدا می‌کنند و یادداشت می‌دهند که جلسه‌ای دیگری داریم و یا باید برویم در صدا و سیما، مدیران ما یا در جلسات حضور پیدا نکنید یا تا اخر جلساتی که من هستم بمانید و گوش کنید.
وی عنوان کرد: اگر تا پایان جلسات حضور داشتید و برای رفع مشکلات اشتغال قدمی برمی‌داشتید اوضاع فرزندان ما اینگونه نبود! در جلسات بمانید و به من یادداشت خروج از جلسه ندهید که به هیچ‌ مدیری اجازه نمی‌دهم.
مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه تسهیلات اشتغالزایی هدفمند هزینه شود، گفت: فامیل مدیر بودن جرم نیست اما رانت به واسطه مدیران جرم است، اگر تسهیلات به فامیل مدیری که در روستاها است و طرح توجیهی دارد داده شود جرم نیست.
احمدی در پایان با تأکید بر اینکه سهم استان از تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری به طور کامل جذب شود، خاطرنشان کرد: هدف ما جذب سهم اختصاص یافته به استان است و تاکنون هم عملکرد خوبی داشته‌ایم که این روند مطلوب تا رسیدن به هدف ادامه یابد.

شناسایی وام گیرندگان حرفه‌ای 
استاندار کهگیلویه و بویراحمد خواستار شناسایی وام گیرندگان حرفه‌ای از بانک‌های استان شد و گفت: برخی در خانه نشسته و تسهیلات اشتغال را بدون اینکه طرحی را ایجاد کند، دریافت می‌کنند.
احمدی اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی و متولیان امر اشتغال از جمله بانک‌ها باید با هوشیاری کامل وام گیرندگان حرفه‌ای را شناسایی و با قدرت جلوی آنان بایستند.
وی با تاکید بر اینکه با هدف بالابردن آمارهای پرداخت تسهیلات اشتغال نباید پول پاشی کنیم، عنوان کرد: اجرای هر طرح اقتصادی و اشتغالزا باید برای استان نافع باشد و نباید با هدف جذب تسهیلات پول را به فردی دهیم که نتواند به توسعه اشتغال و افزایش ثروت استان کمک کند.
احمدی خطاب به مدیران دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: پرداخت تسهیلات اشتغال به جای دلال‌ها باید به جوانان داده شود تا شاهد کاهش بیکاری و افزایش ثروت استان باشیم.
احمدی خواستار نیاز سنجی ایجاد طرح‌های اقتصادی شد و عنوان کرد: به طور مثال در زمینه تامین خوراک طیور مشکل داریم ولی یک سرمایه گذار در این زمینه نداریم در حالی آمادگی کامل برای همکاری و حمایت سرمایه گذار در این بخش با پرداخت تسهیلات تا سقف 150 میلیارد ریال را داریم.
وی تاکید کرد: برخی مدیران و کارشناسان به جای حمایت از سرمایه گذاری در برخی مواقع مانع تراشی می‌کنند به طور مثال وقتی یک سرمایه گذار تولید ماهی خاویاری در ده شیخ دنا تصمیم به افزایش ظرفیت تولید دارد باید حمایت شود نه اینکه به بهانه‌های مختلف مانع تراشی کنیم.
احمدی با بیان اینکه برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای فعال در شهرهای مختلف کهگیلویه و بویراحمد مالیات در استان پرداخت نمی‌کنند، افزود: این موضوع بررسی شود در صورتی که در تک تک استان‌ها چنین مسئله‌ای وجود ندارد، موضوع از طریق قضایی پیگیری شود.
وی با تاکید بر اینکه ملاک بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی در زمینه پرداخت تسهیلات اشتغال دستورالعمل‌های ابلاغی است، ادامه داد: در صورتی دستورالعمل گفته بدهی و یا چک برگشتی دارد مشکلی ندارد دلیلی برای مانع تراشی بانک‌ها وجود ندارد.
احمدی ادامه داد: به مدیران دشتگاه‌های اجرایی تاکید داشته‌ام که نباید وام‌ها به بستگان مدیران دستگاه‌های اجرایی پرداخت شود هرچند فامیل مدیر بودن جرم نیست ولی به تبع آن رانت گرفتن جرم است.

دلیل عدم استقبال چرامی‌ها از دریافت تسهیلات اشتغال دولت مشخص شد
فرماندار چرام با تشریح دلایل عدم استقابل مردم این شهرستان از تسهیلات اشتغال دولت گفت: کمیته امداد امام خمینی(ره) با تسهیلات ارزان قیمت برای ۳۸۸ خانوار نیازمند شغل ایجاد کرده است.
 هادی فتاحی‌اصل در نشست شورای اشتغال کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: کمیته امداد امام خمینی(ره) برای 388 خانوار نیازمند شهرستان چرام با پرداخت 80 میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت شغل ایجاد کرده که همین سبب شده مردم این شهرستان استقبال مطلوبی از تسهیلات اشتغال فراگیر و روستایی-عشایری نداشته باشند.
وی عنوان کرد: تاکنون 94 طرح کشاورزی برای اخذ تسهیلات توسعه اشتغال روستایی-عشایری در شهرستان چرام به استان معرفی شده که از این تعداد 43 مورد با اعتبار 60 میلیارد ریال در کارگروه تصویب و به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند که 6 طرح پرداختی داشته‌ایم.
فتاحی‌اصل با اشاره به تشریح وضعیت پرداخت تسهیلات اشتغال صنعتی و خانگی ابراز کرد: به طور مثال یک فردی برای گرفتن 90 میلیون تومان به بانک معرفی شده ولی به دلیل بدهی 2 میلیون تومان متقاضی از بانک هنوز پرداخت نشده است.
نماینده عالی دولت در شهرستان چرام افزود: برای اجرای یک طرح صنعتی در این شهرستان 55 میلیارد ریال تصویب شده ولی سرمایه‌گذار معتقد بوده باید از این مبلغ 40 میلیارد ریال ارز باشد زیرا دستگاه‌های مورد نیاز اجرای طرح باید از خارج کشور وارد شود.
شهرستان چرام در زمینه جذب تسهیلات اشتغال اعم از توسعه اشتغال روستایی-عشایری و فراگیر شهرستان آخر استان کهگیلویه و بویراحمد بوده به گونه‌ای که تنها 10 درصد سهم اختصاص یافته را جذب کرده است.

کم‌کاری بانک توسعه تعاون استان کهگیلویه و بویراحمد در جذب اعتبارات و تسهیلات بخش اشتغالزایی روستایی استاندار را به شدت ناراحت کرد. همچنین عدد صفر امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد در جذب اعتبارات تسهیلات اشتغالزایی روستایی استاندار را به واکنش وا داشت و از مجید علی‌پور توضیح خواست، هر چند توصیحات علی‌پور استاندار را قانع نکرد و به او گفت: عدد صفر خیلی زشت است، حداقل تلاش کند که به جای عدد صفر خط تیره بگذارند.


کد مطلب: 402923

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/402923/2/عدد-صفر-یادداشت-هایی-استاندار-ناراحت-قدردانی-فرماندار-لنده-اختصاص-214-میلیارد-تومان-تسهیلات-اشتغالزایی-روستایی-فرمانداری-شخصا-پیگیر-کار-مردم-تصاویر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1