کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت|

«احمدی» استانداری توسعه‌گرا

سید احمد حسين‌زاده

20 خرداد 1398 ساعت 23:22

احمدی گرچه در حذف مدیران طایفه‌ای مدیریت قبلی استان، کمی تند رفت، اما نشان داد که هرکسی از هر طایفه و جریانی برای مدیریت کردن باید آیتم‌ها و شاخصه‌های لازم را داشته باشد و صرف هم طایفه‌ای بودن و هم جریانی بودن برای مدیر شدن کافی نیست؛ و البته در چنینش های جدید نیز خالی از خطا و اشتباه نبود...


علی‌محمد احمدی دومین استاندار دولت اعتدالی حسن روحانی و دقیقاً بدشانس‌ترین استاندار تاریخ کهگیلویه و بویراحمد قلمداد می‌شود.
«زاگرس زاده‌ای دانشگاهی» که تجربه مدیریتی مدرنی طی اندک زمانی در دیاری «گزیده از قومیت و سیاست»، از خود بر جای گذاشت.
علی‌محمد احمدی بی آنکه پشتوانه قومی و حتی سیاسی خاصی در استان داشته باشد، یک‌تنه به نبرد قومیت‌گرایی و فساد اداری و استخدامی و پیمانکاری رفت.
یک‌تنه به نبرد با مدیران ناکارآمد رفت و بی‌محابا دست به تغییرات جدی در فضای مدیریتی استان زد و متحمل هزینه‌های زیادی شد ولی او بی‌محابا تحت تأثیر حاشیه‌ها نشد و بر متن توسعه اقتدار استانداری را بالا برد.
 احمدی محصول یک «ساختار دانشگاهی توسعه‌گرا» بود او هم اقتصاد آکادمیک و هم برنامه‌ریزی و بسترسازی فرایندهای بودجه و نظارت را از دو نهاد تخصصی دانشگاه و کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی آموخته بود، اما اجرای برنامه‌هایی که در ذهن داشت در استانی سیاست زده و دارای ساختار عشیره‌ای و قبیله‌ای کاری بسیار سخت و هزینه‌بر بود.
 احمدی از یک‌طرف باید مطالبات نمایندگان را پاسخ می‌داد که محصول همین ساختار اجتماعی است و از طرف دیگر برنامه‌ها و اندوخته‌های علمی خویش را برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد عملی می‌کرد.
استاندار بدشانس دولت روحانی زمانی سکان‌داری کهگیلویه و بویراحمد را به دست گرفت که کفگیر بودجه و اعتبارات دولت به کف دیگ خورده بود و تحریم و تورم و افزایش قیمت‌ها کالاهای اساسی عملاً هر مدیری را فلج می‌کرد.
سقوط هواپیمایی آسمان و جان باختن ۶۶ سرنشین بی‌گناه آن تلخ‌ترین بحران دوره مدیریتی ایشان را در کنار بحران‌هایی نظیر؛ زلزله، آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها، سیل و ... و مدیریت آرام و علمی وی در این بحران‌ها و حضور فعال و نظارت مستمر ایشان از صفر تا صد مسائل استان از ولی مدیری پرتوان و پرانرژی بجای گذاشت.
احمدی به واسطه ارتباطات قبلی خود با مجموعه دولت و قوه مقننه از پای ننشست او از تهدید بحران زلزله فرصت بزرگی برای مناطق زلزله‌زده خلق کرد و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبارات ماده ۱۲ دولت را به بخش‌های زیرساخت استان در نوسازی و بازسازی مسکن شهری و روستایی سرازیر ساخت.
احمدی گرچه در حذف مدیران طایفه‌ای مدیریت قبلی استان، کمی تند رفت، اما نشان داد که هرکسی از هر طایفه و جریانی برای مدیریت کردن باید آیتم‌ها و شاخصه‌های لازم را داشته باشد و صرف هم طایفه‌ای بودن و هم جریانی بودن برای مدیر شدن کافی نیست؛ و البته در چنینش های جدید نیز خالی از خطا و اشتباه نبود...
  او تا آنجا که وزارتخانه‌ها و مدیران ارشد دولت با وی همراهی کردن از دخالت نمایندگان در فضای استان ممانعت کرد.
بخشي از وقت استاندار در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و بانک‌های خصوصی و دولتی در پایتخت برای اخذ اعتبارات و پیگیری طرح‌های کلان اقتصادی گذشت.
احمدی علیرغم فضای پرحاشیه سیاسی و جغرافیایی در سطح استان بجای ورود به حاشیه‌ها به توسعه برنامه‌های خود از جذب اعتبارات اشتعال‌زایی روستایی تا طرح‌های کلان پایلوت اقتصادی لنده و زیلایی، سدها و کارهای کلان دیگر پرداخت.
 پاسخگو کردن مدیران از هر جریان سیاسی و جغرافیایی در برابر مردم و نهادینه کردن فرهنگ پاسخگویی از مهم‌ترین دستاوردهای علی‌محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد است.
او ابتدا خود شفاف و بی‌پرده پاسخگوی مردم شد و سپس مدیران کلان استان را وادار به توجه به خواسته‌ها، انتقادات و مطالبات مردم نمود.
توجه به حضور بانوان در عرصه‌های مدیریتی کلان و دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی از ابتکارات استاندار دوم دولت اعتدال در کهگیلویه و بویراحمد است؛ به طوری که مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی یکی از موفق‌ترین دستگاه‌های اجرایی استان با مدیریت یک بانو در سال ۱۳۹۷ قلمداد شد.
توجه ویژه احمدی به حضور جوانان در عرصه‌های مدیریتی و اعتماد ویژه به نسل جوان و همچنین مدیر سازی و کادر سازی جدید در عرصه مدیریتی استان ازجمله کارهای ماندگار ایشان است.
 برگزاری جلسات و کارگروه‌های تخصصی به صورت منظم و علمی ازجمله اقدامات توسعه محور علی‌محمد احمدی بود.
 احمدی در تمامی جلسات تخصصی دست بالا و برتر را از همه مدیران اجرایی و دانشگاهی و کاملاً تخصصی نشان داد توصیه‌های علمی و برنامه محور نماینده عالی دولت در جلسات، مدیران را وادار به کار و تلاش بیشتر می‌نمود.
مسیر احمدی برای مدیریت علمی و فکری بر عرصه دانشگاه‌های استان بر کسی پوشیده نیست.
احمدی عملاً تلاش کرد تا فضای علمی دانشگاه‌ها را از فضای سیاسی و قومیتی جامعه دور کند، او در اولین اقدام خود مدیریت دانشگاه مادر استان را از دست ستادهای انتخاباتی و طایفه‌ای آزاد کرد و به مدیری آکادمیک و توسعه‌گرا واگذار کرد.
دانشگاه یاسوج را در فرایند مدیریت علمی و اجرایی سهیم کرد؛ به طوری که بیش‌ترین حجم تفاهم‌نامه‌های بین بخش‌های اجرایی و دانشگاه‌ها در دوره مدیریتی علی‌محمد احمدی تنظيم گردید.
 حال رفتن علی‌محمد احمدی از استانداری کهگیلویه و بویراحمد خطایی جبران‌ناپذیر به دلایل زیر محسوب می‌شود.
_ صرف‌نظر از اینکه استاندار بعدی چه کسی باشد چه بومی و چه غیره بومی قطعاً تغییراتی در مسیر توسعه استان ایجاد خواهد کرد که نه‌تنها بر سرعت آن نخواهد افزود بلکه در بهترین حالت ممکن سرعت توسعه کارهای اجرایی، عمرانی و علمی را کند می‌نماید.
- تلاش احمدی رهانیدن قدرت از دست نمایندگان و اقتدار دولت و استانداری بود و قطعاً در آستانه انتخابات هر استاندار جدیدی برای بقای خود هم که باشد امکان حفظ این اقتدار را نخواهد داشت.
- در پایان هر آمدنی را رفتنی خواهد بود ولی ما مردمان کهگیلویه و بویراحمد قطعاً خدمات و زحمات کسانی را که حتی یک‌قدم برای این استان برداشته‌اند را به نیکی یاد خواهیم کرد.
  ================
 سید احمد حسين‌زاده


کد مطلب: 410244

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/article/410244/احمدی-استانداری-توسعه-گرا

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1